Programul Rabla 2019 a început. Cât este prima de casare

dacia 1300 programul rabla 2019
Dacia 1300. Foto: dacia24.de via Wikimedia Commons

Programul Rabla 2019 a fost lansat miercuri, 10 aprilie, de ministrul Mediului la Centrul Tehnic Titu al grupul Dacia-Renault. Aceasta este cea de-a XV-a ediție a programului Programului Rabla Clasic și cea de-a a IV-a ediție a Programului Rabla Plus.

Începând de vineri, 12 aprilie, persoanele fizice pot merge la producătorii validați în vederea îndeplinirii formalităților de înscriere pentru a-și achiziționa un autovehicul nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant, a anunțat Ministerul Mediului într-un comunicat de presă.

Tot de vineri, persoanele juridice care doresc să acceseze programul pot depune dosare de
acceptare la Administrația Fondului pentru Mediu.

Prin Programul Rabla Clasic au fost casate până acum peste 550.000 de autovehicule vechi, poluante, și au fost achiziționate peste 300.000 de mașini noi, care poluează mai puțin.

”Anul trecut, printr-un efort guvernamental substanțial, Programul a beneficiat de un număr-record de prime de casare – 50.000 de unități, În premieră, pe lângă cele 27.000 de vouchere pe care Ministerul le-a alocat beneficiarilor Programului RABLA, prin Fondul pentru mediu, Guvernul a suplimentat suma, până la 50.000 de vouchere”, a declarat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu.

Prima de casare în Programul Rabla 2019

În 2019, suma alocată este de peste 320 milioane lei, pentru circa 35.000 de prime de casare, cuantumul primei de casare fiind de 6.500 lei. Prima se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km.

La prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei care se acordă la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt și/sau un ecobonus în valoare de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid.

Dacă întrunesc ambele condiții, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare.

Programul RABLA PLUS este principalul catalizator al creșterii consumului de mașini ecologice, în România, susține Ministerul Mediului.

În anul 2016, programul a demarat cu 150 de unități vândute, iar în 2017 a fost reconfigurat, prin acordarea celui mare eco-voucher din Europa pentru astfel de mașini – 10.000 de euro.

În urma acestui fapt, în anul 2018, prin programul Rabla Plus, s-au acordat peste 1.400
de eco-vouchere.

Programul Rabla 2019. Ministrul dorește producția în România a unui model 100% electric

Pentru anul 2019, suma alocată pentru finanțarea acestui program este de 93 milioane lei.

”Următorul moment-cheie va fi producția, în România, a primului model 100% electric. Și, de ce nu, dezvoltarea unei adevărate piețe românești de producție de componente pentru mașinile electrice. Cred cu adevărat că împreună putem realiza acest deziderat și îmi doresc să o facem cât mai repede!”, a mai spus ministrul mediului, Grațiela Gavrilescu.

Programul Rabla 2019 și stațiile de încărcare electrice

Pentru a stimula achiziția vehiculelor electrice, Administrația Fondului pentru Mediu finanțează, cu 90 de milioane de lei, achiziția și instalarea de stații de încărcare performante în municipiile reședință de județ.

”Suntem hotărâți să continuăm și să îmbunătățim toate aceste programe și anul acesta. Este important de menționat că, pe lângă beneficiul direct adus noilor proprietari, de aceste programe beneficiază și restul cetățenilor. Asta pentru că, prin utilizarea mașinilor electrice în marile orașe și înlocuirea celor cu motoare clasice, cu toții vom respira un aer mai curat”, a mai spus Grațiela Gavrilescu.

Problemele grave de mediu ale României

La ora actuală, România are probleme grave cu poluarea din marile orașe, o bună parte din această poluare fiind provocată de noxele emise de mașini. GreatNews a publicat o serie de articole pe această temă:

Boala neștiută a aerului nostru
Noi și NO2. Gazul maroniu pe care nimeni nu-l oprește
România a fost dată în judecată, dar bucureștenii tot respiră un aer viciat

Andreea Dogar
Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.