Universitatea București anunță un parteneriat cu echipa de robotică a unui liceu din Panciu. Scopul: promovarea educației STEAM

Sursa foto: unibuc.ro

Universitatea București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, și CyberLIS76, echipa de robotică a Liceul Teoretic Ioan Slavici din Panciu, anunță începerea primelor demersuri în vederea încheierii unui parteneriat de colaborare care își propune să îmbine expertiza lor în domenii complementare pentru a promova inovația și educația STEAM.

Prin această colaborare, CyberLIS76 și UNIBUC își propun să organizeze workshop-uri, seminare, evenimente comune, fizic și online, pentru a promova cunoștințele și aptitudinile în domeniul roboticii și psihologiei aplicate, să dezvolte proiecte de cercetare interdisciplinară care să exploreze intersecțiile dintre robotică și psihologie, să furnizeze resurse educaționale și sprijin pentru cei ce vor să-și îmbunătățească cunoștințele și abilitățile în aceste domenii, să încurajeze schimbul de idei și să contribuie la formarea unei noi generații de membri ai echipei, să își promoveze reciproc ofertele educaționale și să contribuie la promovarea incluziunii și diversității în domeniul STEAM.

În săptămăna premergătoare etapei naționale a concursului First Tech Challenge, a avut loc prima întâlnire a membrilor CyberLIS76 cu doamnele Prof. conf. univ. dr. Iuliana Mihaela Lazăr și Lect. univ. dr. Cornelia Ștefănescu în vederea încheierii unui parteneriat de colaborare.

Membrii echipei – sub îndrumarea mentorilor Prof. Dana Gavril, Prof. Alina Luca și Ing. Grigoraș Bogdan Vlăduț – au prezentat elemente de programare privind autonomia robotului și sistemele electro-mecanice ce permit programarea robotului precum: roțile de odometrie (encodere) ce permit orientare autonomă în teren a robotului, camera de recunoaștere a QR-codurilor pentru cele trei strategii de joc, structura și elementele de transmisie ce asigură mobilitatea robotului, sistemul de mobilitate a suportului gripper-ului și sistemul servo de funcționare a gripper-ului folosite și în a doua etapă de joc unde elevii trebuie să-și demonstreze abilitățile de control asupra robotului.

Elevii au făcut demonstrații de joc la nivelul etapelor oficiale ale concursului First Tech Challenge pentru a obține un feedback constructiv, adecvat, bazat pe expertiza universitară a partenerilor. Doamnele Prof. conf. univ. dr. Iuliana Mihaela Lazăr și Lect. univ. dr. Cornelia Ștefănescu au oferit suport elevilor sub conținutul unor metode de îmbunătățire a acurateții jocului driverilor dar și creșterii predictibilității reacțiilor umane în condiții de competiție sau colaborare.

În ce privește analiza bazată pe înregistrare video a activităților, au fost identificate ca fiind eficiente pentru ameliorarea performanțelor următoarele aspecte:

A. Pregătirea activităților:

1.Planificarea înregistrării video: Elevii/profesorii discută modalitățile prin care vor înregistra videoclipul, stabilind subiectul, aplicația și durata.
2.Înregistrarea video: Elevii/profesorii realizează înregistrarea activităților vizând obiectivele specifice (spre exemplu, autonomia si precizia robotului).

B. Evaluarea și autoevaluarea activității prestate. Corectarea activității.

1.Auto-observație fără feedback imediat: elevii urmăresc înregistrările realizate de ei înșiși fără a primi feedback imediat de la colegi sau mentori, pentru a se autoevalua într-un mod neîntrerupt. Se noteză observațiile individuale.
2.Analiza și reflecția asupra înregistrării: după vizionarea înregistrării, elevii se angajează într-o practică reflectivă pentru a-și îmbunătăți competențele iar pe de altă parte performanțele în ce privește autonomia sau alte funcții ale roboților și pentru a-și crește gradul de implicare și motivație în învățare – pentru subiecții umani sau gradul de precizie în cazul roboților. Se noteză observațiile individuale și collective.
3.Discuții în cadrul comunității: Elevii și profesorii diseminează videoclipurile cu colegii și discută despre ele în cadrul comunității pentru a-și extinde perspectivele și a-și îmbunătăți activitățile. Se noteză observațiile collective.
4.Se rețin observațiile individuale și colective notate la punctele 1, 2 și 3.
5.Se corectează activitățile pe baza observațiilor inregistrate.

Aceste etape încurajează dezvoltarea autonomă și continuă a practicii profesionale.