Țările din Europa unde trenurile circulă mai încet decât în România

tren călătorie cfr călători
Free-Photos / pixabay.com

Dacă în vestul Europei trenurile de mare viteză sunt o obișnuință, în părțile orientale ale Bătrânului Continent standardele traficului feroviar sunt mult mai joase.

Potrivit unui raport realizat de World Economic Forum (WEF), în care sunt prezentați mai mulți indicatori ai calității traficului feroviar – punctualitate, viteză și preț -, situația cea mai proastă este în Balcani.

În Albania, de exemplu, între noiembrie 2019 și februarie 2020, nu a circulat niciun tren de călători. Motivul: Lipsa combustibilului pentru locomotive!

Compania feroviară de stat din Albania, HSH, nu a oferit nicio explicație pentru anularea trenurilor și nu a anunțat nici măcar reluarea curselor, scrie Euronews.

În topul realizat de WEF, Albania e pe ultimul loc, cu 1,2 puncte dintr-un maxim de 7. Serbia, Bosnia și Herțegovina și Macedonia de Nord, toate țări ex-iugoslave, stau puțin mai bine, cu 2 puncte.

Doar grecii și croații stau mai prost ca noi în UE

Dintre statele ce fac parte din Uniunea Europeană, doar Croația și Grecia stau mai prost ca țara noastră în ceea ce privește eficiența transportului feroviar.

România a strâns doar 3 puncte.

De cealaltă parte, la vârful ierarhiei se află Olanda, Finlanda, Germania, Spania, Austria și Franța, toate cu peste 5 puncte acumulate.

Mai mult, accidentele feroviare sunt mult mai frecvente în estul Europei. În România se produc de cinci ori mai multe incidente pe calea ferată față de media Uniunii Europene.

Infrastructura feroviară din Bulgaria și România este într-o stare deplorabilă. Astfel, o călătorie de 34 de kilometri, între orașele bulgărești Ghuieșevo și Kyustendil durează o oră și 40 de minute.

În România, drumul de 120 de kilometri dintre Oradea și Arad e parcurs cu trenul în trei ore. Viteza medie a trenurilor din România este mult mai mică decât era în urmă cu o jumătate de secol.

În Bosnia și Herțegovina, unele trenuri de marfă încă folosesc locomotive pe abur, făcute în anii ’40.