Sfaturi pentru un condus sigur pe timp de iarnă

Foto: Shutterstock

Sezonul rece dă bătăi de cap tuturor, de la pietonii expuși riscului de a aluneca pe gheață, până la șoferii nevoiți să piardă timp cu deszăpezitul mașinii și cu încălzirea habitaclului.

Dacă vrei ca drumurile tale să fie la fel de lipsite de riscuri ca în tot restul anului, trebuie să preîntâmpini efectele iernii atât înainte, cât și după ce te-ai urcat la volan. Nimic nu contează mai mult decât ca toată lumea să ajungă cu bine la destinație, așa că, în această perioadă, recordurile personale de viteză sunt mai lipsite de rost ca oricând.  

Tratează cu seriozitate avertizările poliției

 

Sunt atât de frecvente cazurile în care lucrătorii inspectoratelor de urgență sau paramedicii sunt solicitați pentru cazuri care nu ar fi existat dacă șoferii blocați ar fi avut mai multă înțelepciune. Centrul Infotrafic al Poliției Române emite zilnic avertizări cu privire la segmentele de drum cu trafic îngreunat, supuse restricțiilor de circulație sau pe care accesul mașinilor este blocat. Orice deplasare poate fi amânată, mai ales atunci când nu riști doar o amendă pentru pătrunderea pe un drum închis, ci chiar supraviețuirea, în cazuri de viscol extrem.

Echipează-ți mașina corespunzător

 

Dacă rularea cu anvelope de iarnă în sezonul aferent este de mult timp reglementată, starea tehnică a mașinilor de pe drumurile românești nu este mereu ideală. Odată cu sosirea anotimpului rece, verifică gradul de uzură al cauciucurilor și asigură-te că ai în rezervorul de antigel lichidul corect. Cel de tip G12 se potrivește cu funcționarea motoarelor de concepție mai nouă, în timp ce antigelul G11  este recomandat pentru mașinile cu ceva mai mulți kilometri la activ. Culoarea lichidului și intervalul schimbării lui vor fi hotărâte cel mai bine de un mecanic auto, dar te poți orienta fără probleme către un antigel cu punct de îngheț cât mai scăzut.

Anticipează mișcările celorlalți participanți la trafic

 

Iarna, șoseaua poate fi alunecoasă chiar și atunci când poleiul nu își face simțită prezența. În mod previzibil, va trebui să ții cont de inerția tipică acestor circumstanțe, fenomen la care sunt supuși toți șoferii. Distanța față de mașina din față trebuie mărită, dacă vrei să nu te ia prin suprindere vreo manevră executată din scurt, ce se poate solda cu o tamponare. Slaba vizibilitate te obligă să te asiguri cu mult mai mare atenție la intrarea pe autostradă și, mai ales, atunci când pietonii ar putea să nu te observe, din cauza glugii și fularului. 

Frânează corect

 

Este de multă vreme cunoscut sfatul potrivit căruia trebuie să folosești frâna de motor, în locul celei clasice, atunci când rulezi pe o suprafață înzăpezită. Cu toate acestea, nu toți șoferii au deprins acest reflex, iar în situații limită, tendința este tocmai aceea de a frâna prin apăsarea pedalei. Sistemul ABS transmite o vibrație puternică în momentul acționării sistemului de frânare, iar o tendință frecvent manifestată este aceea de micșora presiunea. Nu face această greșeală care amână oprirea mașinii, ci apasă ferm pedala, până la capăt.

Acționează corect în caz de derapare

 

Atunci când prevenția nu a fost făcută cu grijă, nu-ți mai rămâne altceva de făcut decât să înfrunți o situație dificilă. Cel mai frecvent scenariu al unui drum de iarnă soldat cu probleme este acela în care pierzi controlul mașinii și ajungi într-un șanț. Pentru a nu avea această experiență, când mașina patinează spre dreapta sau spre stânga, virează în aceeași direcție cu cea către care ai început să te îndrepți și vei contracara tendințele de supravirare. 

Drumurile parcurse pe timp de iarnă nu trebuie să fie un chin, iar cu sfaturile de mai sus îți vei mări șansele de a ajunge cu bine la destinație.

Sursă foto: Shutterstock

Ziarist sportiv al Greatnews. A început la Evenimentul Zilei, în 2008. De atunci, a colaborat și cu HBO Club, Yahoo! News România și Sport News. Pe lângă materialele despre sport, abordează, cu precauție, și anumite știri externe.