Rezultatele PISA. Soluția psihologului Daniel David pentru a avea elevi mai buni

Prof. univ. dr. Daniel David FOTO: https://danieldavidubb.wordpress.com/
Prof. univ. dr. Daniel David FOTO: https://danieldavidubb.wordpress.com/

Prof. univ. dr. Daniel David, de la Universitatea Babș-Bolyai din Cluj, autor al monografiei Psihologia poporului român – profilul psihologic al românilor, a analizat rezultatele slabe din ultimii 9 ani obținute de elevii români la testele PISA și e de părere că „noi îi învățăm pe copii cunoștințe declarative și procedurale și nu modul în care aceste cunoștințe sunt folosite în viața de zi cu zi, accentuăm componenta de cunoștință declarative, fără legătură cu viața de zi cu zi”. Astfel, spune profesorul psiholog David, într-un interviu pentru Știrile Pro TV, „suntem pe ultimele locuri din Uniunea Europeană în ceea ce privește performanța la testele PISA”.

Daniel David cred că analfabetismul funcțional nu este tratat cu mare atenție. „Cred că nu conștientizăm ce înseamnă lucrul acesta. Cineva care acum are 15 ani și are o formă de analfabetismul funcțional, să ne gândim că peste trei ani va vota, peste 3-4 ani intră în câmpul muncii sau la studii. Ăștia sunt oamenii care trebuie să dezvolte România. Cum să dezvolți România când analfabetismul funcțional este la acest scor?

În 2015 era undeva la 41-42%, se pare că în loc să scadă, crește. De ce crește?

Fiindcă noi nu știm să-i educăm și să facem învățământ adecvat cu tinerele generații. Noi încă îi pregătim pe cei din generația Z și generația milenialilor după forma de școală în care am fost educați noi, profesorii din generația X și profesorii din generația Baby Boomers.

Din nou, se pare că nu înțelegem cum merge lumea şi rămânem ancorați în acest model „noi știm mai bine”. Repet, ăsta este un risc fundamental pentru dezvoltarea și competitivitatea țării în viitor, a mai spus Daniel David în interviul pentru Pro TV.

Daniel David mai spune că „noi am rămas în varianta veche de a turna în capul copilului cunoștințe multe, adesea fără legătură cu viața de zi cu zi”.

„Nu trebuie trecut dintr-o extremă în alta, adică din extrema în care învață multe lucruri nefolositoare în varianta în care nu mai învăța nimic. Trebuie învățate elementele fundamentale, cărămizile sistemului de gândire, dar după aceea cunoștințele se afla un click de telefon.

Nu mai are sens să-l pui să memoreze, ci trebuie să-l înveți pe copil unde să caute cunoștințele, cum să filtreze de exemplu cunoașterea de pseudo-cunoaștere, cum să facă față la ceea ce se cheamă “fake news”, cum să aibă gândire critică ș.a.m.d. Or, noi încă am rămas în varianta veche de a turna în capul copilului cunoștințe multe, adesea fără legătură cu viața de zi cu zi și uite ce se întâmplă cu performanța pe care o avem la testele PISA”, concluzionează Daniel David.

Daniel David este unul dintre cei mai reputați oameni de știință oameni de știință din România. Printre altele, este profesor „Aaron T. Beck” de psihologie clinică şi psihoterapie la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) și directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. De asemenea, este profesor asociat la insituția medicală Icahn School of Medicine al Mount Sinai, New York și director al programului de cercetare Albert Ellis Institute, New York, celebru pentru rezultate remarcabile în cercetarea și practică în psihoterapie și sănătate mintală.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.