Orașul din România care vrea să interzică mașinile poluante

FOTO: Ben_Kerckx/Pixabay.com
FOTO: Ben_Kerckx/Pixabay.com

Imediat după dispariția taxei auto au explodat vânzările la mașini second hand aduse din Vest.

Doar în octombrie, au fost înmatriculate în România 47.605 autoturisme rulate, ceea ce reprezintă un salt de 70,30% în comparaţie cu octombrie 2016, când se înregistrau 27.954 de exemplare și încă era în vigoare taxa auto. De asemenea, tot ca o comparație, anul acesta, până în octombrie, s-au înmatriculat peste 426.000 de mașini second hand, cu 70% mai multe decât aceeași perioadă din 2016.

Unul dintre cele mai poluate orașe din țară, Iașul, vrea să restricționeze traficul mașinilor poluante.

„Am decis ca, odată cu punerea în dezbatere a viitorului buget, pentru anul 2019, să declanșez o procedură de referendum local prin care să vă cer punctul de vedere pe câteva teme legate de accesului mașinilor poluante în oraș.

Este important să vedem dacă sunteți de acord să mai primim în oraș autoturisme cu normă de poluare sub Euro 3, dacă sunteți de acord să mai primim în zona centrală autoturisme cu normă de poluare sub Euro 4, dacă sunteți de acord cu alte măsuri de îndepărtare și descurajare a cumpărării acestor tipuri de autoturisme, dar într-un mod în care să nu atentăm asupra dreptului constituțional al oricărui cetățean de a achiziționa un bun de pe piață.

Vom avea o dezbatere publică largă, de tip referendum, cu cetățenii Municipiului Iași, așa cum scrie la carte. Vom face cum vor spune cetățenii”, anunță primarul Mihai Chirica, pe pagina sa de Facebook.

Primarul Iașului se plânge de faptul că reprezentanții Registrului Auto Român s-au opus organizării unor filtre prin care să se depisteze mașinile poluante care circulă în oraș.

„Am rămas surprinși de reacția Registrului Auto Român, care s-a opus filtrelor care puteau fi organizate, alături de Poliția Locală, în ceea ce privește autoturismele poluante. Într-adevăr, în prezent nu există o legislație foarte clară care să permită Primăriei sau Poliției Locale ca un deținător sau utilizator de vehicul să poată fi întors la Registrul Auto Român în condițiile în care a fost avizată deja buna funcționare a acelui vehicul.

Nu am abandonat însă această misiune. A fost adus la cunoștința Registrului lista cu mașinile foarte poluante descoperite de Poliția Locală și modalitatea prin care a fost identificat comportamentul acestor vehicule. Vom continua acest demers. Zilele acestea am inventariat și autovehiculele taxi din oraș.

În data de 30 octombrie 2018 am eliberat cinci avertismente pentru cei a căror perioadă de zece ani a autovehiculului expiră până la sfârșitul anului. Aceștia sunt obligați să le înlocuiască cu vehicule mai noi”, mai spune primarul Chirica.

Primăria Capitalei ar urma să organizeze un referendum pentru introducerea unei taxe de acces în centrul orașului. Întrebarea la care ar răspunde cu „DA” sau „NU” bucureştenii este: „Sunteţi de acord cu restricţionarea accesului auto în perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale a Municipiului Bucureşti prin identificarea şi implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare de vignete?”. Sisteme de taxe asemănătoare sunt în orașe precum Milano sau Londra.

Situația în Europa

La începutul acestui an, orașele germane au primit dreptul de a interzice accesul mașinilor Diesel în zonele considerate cu risc ridicat de poluare.

Decizia a fost luată de Curtea Administrativă Federală. Guvernul se teme că administrațiile orașelor și landurilor vor lua măsuri drastice ce ar putea afecta industria auto din Germania. Pentru început, hotărârea judecătorilor se aplică în orașele Stuttgart și Dusseldorf.

Autoritățile din Paris au decis săptămâna aceasta ca mașinile cu motoare diesel produse înainte de 2001 nu vor mai avea voie să circule nici în jurul orașului. Interdicția se aplică din vara anului viitor în 79 de localități aflate în jurul capitalei franceze. În total, sunt vizate de această măsură 800.000 de mașini.

Administrațiile locale trebuie să rezolve acum problema transportului pentru cei care nu-și vor mai putea folosi autoturismele. În Paris, mașinile diesel mai vechi de 2001 au fost interzise din vara aceasta. Din ianuarie 2021, interdicția urmează să fie extinsă și pentru vehiculele poluante înmatriculate înainte de 2005.

FOTO: Ben_Kerckx/Pixabay.com

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.