Adio, ambuteiaje. Soluția care pune în mișcare traficul infernal din orașele românești

tramvai linia 1
Foto: Cristi2555 / Wikimeddia Common

Consiliul General al Municipiului București a aprobat un proiect prin care liniile de tramvai 1 și 10 vor fi separate de traficul rutier. În acest fel, șoferii aflați la volanul mașinilor nu se vor mai putea deplasa pe liniile de tramvai, iar acestea nu vor mai întârzia în trafic, blocate între alte vehicule.

Astfel de separatoare de sens mai există și pe alte linii din capitală, ca de exemplu pe linia tramvaiului 41, una dintre cele mai rapide din București.

Liniile de tramvai 1 și 10 au o lungime a traseului de peste 25 de kilometri.

„În cazul instituirii benzii proprii pentru cele două linii de tramvai se obține o viteză medie de exploatare de 15,83 km/h pentru linia 1 și 16,09 km/h pentru linia 10, respectiv o capacitate de transport de 2.665 călători / oră și sens pentru linia 1 și 2.710 călători / oră și sens pentru linia 10, cu circa 20% mai mult decât în prezent”, susțin autoritățile.

Valoarea estimată a investiției este de 6,2 milioane de lei cu TVA și ar urma să fie amortizată în 15 luni datorită numărului de călători suplimentari. Liniile de tramvai vor fi separate de traficul rutier prin panouri de gard, iar pe anumite tronoane din stâlpi din poliuretan cu înălțimea de 750 mm.

Realizarea unor benzi dedicate exclusiv mijloacelor de transport în comun (tramvaie, autobuze, troleibuze) este o dorință mai veche a bucureștenilor.

În ciuda faptului că Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 aprobat în 2017 prevede măsuri ce vizează mobilitatea, în sensul realizării de benzi unice dedicate transportului în comun, deocamdată rezultatele întârzie să apară.

Astfel de rute dedicate exclusiv transportului în comun sunt ceva obișnuit în țările din Occident, unde primele linii de autobuze de acest tip au apărut în Germania, în anul 1963. Deoarece pe o astfel de linie traficul este restricționat, doar autobuzele au voie să se deplaseze aici și au adesea prioritate și atunci când ajung într-o intersecție. Prin urmare, sunt evitate ambuteiajele, traficul congestionat, iar viteza mijloacelor de transport în comun este una excelentă.

Iată și un scurt video care ilustrează cum funcționează o astfel de linie expres:

Și cum funcționează în realitate, în Chicago, SUA:

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.