Cum să recrutezi eficient pentru posturi de management și top management pe o piață a muncii din ce în ce mai competitivă

Foto: Shutterstock

Pe o piață a muncii tot mai competitivă poate deveni o adevărată provocare să reușești să atragi oamenii potriviți în companie, iar gradul de dificultate crește exponențial atunci când vorbim de segmentul management sau top management.

Fie că încerci să găsești un manager potrivit pentru un start-up, fie pentru o companie de dimensiuni medii sau pentru o companie-gigant de tip multinațională, sarcina nu va fi deloc ușoară: managerii buni lucrează deja pentru alte companii, uneori chiar pentru concurență, iar dislocarea lor din acele organizații se poate dovedi, în cele mai multe cazuri, destul de grea.

Există, însă, și câteva lucruri pe care le poți face pentru a te asigura că introduci în companie un manager bun, care va aduce rezultate reale pentru businessul tău.

Încearcă să te documentezi și să oferi piesa de puzzle care lipsește

Managerul pe care ți-l dorești lucrează, probabil, pentru altcineva. Dacă ai făcut deja pasul cel mai important și ai identificat o persoană pe care vrei s-o aduci în companie, următoarea etapă firească ar fi să te întrebi cum anume l-ai putea disloca din locul în care lucrează. La prima vedere poate părea destul de dificil, dar ai la dispoziție mai multe variante, prima fiind, evident, să încerci să îl atragi cu un salariu mai mare.

Cu toate astea, există și oameni care nu sunt motivați (doar) de bani. Pentru unii ar putea conta foarte mult legăturile pe care le-au dezvoltat în companiile în care lucrează, „vibe”-ul organizațional și uman, iar asta îți va face misiunea mai dificilă. Există, însă, ceva ce poți face: să te documentezi și să afli care sunt punctele slabe ale companiei în care lucrează candidatul tău ideal. De exemplu, dacă persoana vizată de tine are un job într-o companie cunoscută drept una în care mediul e foarte toxic, e posibil să ai o șansă s-o convingi să vină la tine dacă îi poți demonstra că la tine atmosfera este mai prietenoasă. La fel, dacă omul respectiv face naveta mai mult de o oră până la serviciu, iar sediul companiei tale e, teoretic, mult mai aproape de casa lui sau mai aproape de un punct central, atunci ai găsit deja un punct slab în armură.

De asemenea, pot fi relevante inclusiv detalii precum facilitățile pe care le oferă clădirea de birouri în care e situată compania ta. Așa cum spune și omul de afaceri Liviu Tudor, angajatorii care dispun de birouri de ultimă generație pot avea un avantaj competitiv. Concluzia? Detaliile pot face uneori marea diferență și dacă ai suficient de multe informații despre persoana pe care dorești s-o aduci în companie, atunci ești cu un pas mai aproape de a-i putea străpunge armura cu o ofertă greu de refuzat.

Apelează la „vânătorii profesioniști”, agențiile de head-hunting

Aproape toate departamentele de resurse umane știu că în prezent nu mai e suficient să publici un anunț de angajare și să aștepți să primești CV-urile din partea candidaților. O modalitate bună de a te asigura că găsești cel mai bun candidat ar fi să te îndrepți, de exemplu, spre serviciile unei agenții de head-hunting.

Într-adevăr, serviciile unei agenții de head-hunting necesită investiții mai mari, dar și rezultatele sunt pe măsură, prin urmare putem avansa ipoteza că investiția inițială se va amortiza într-o perioadă rezonabilă de timp. Atunci când cauți un manager bun, cu ajutorul unei agenții de head-hunting economisești timp valoros și ai posibilitatea să modelezi procesul de recrutare în funcție de nevoile tale. În plus, șansele să dai greș cu managerul propus de ei sunt mai mici pentru că aceste agenții sunt experte în găsirea celei mai bune variante în funcție de criterii foarte diverse cum ar fi: specializarea necesară, suprapunerea optimă peste cultura organizațională, reputația ideală, competitivitatea și așa mai departe.

„Active sourcing”: fii acolo unde sunt și oamenii pe care ți-i dorești

Procesul de recrutare modern presupune un grad de implicare mai mare, perseverență și, uneori, dedicare activă. Dacă până în urmă cu câțiva ani recrutarea pasivă era principalul instrument utilizat de companii, pe piața actuală această metodă se dovedește ineficientă. Problema e că piața muncii s-a modificat foarte mult odată cu intrarea în câmpul muncii a generațiilor Y și Z, care au schimbat regulile jocului. În acest moment recrutorii spun că e penurie pe piața de candidați și lucrurile nu stau altfel nici la nivel upper sau top management.

 

Toate companiile își doresc ca managerii pe care îi recrutează să fie inteligenți, creativi, capabili să aducă bani în companie, să fie buni team lideri, dar și să vină cu idei spectaculoase. Provocarea esențială constă în faptul că acest tip de om e și cel care aplică cel mai puțin pentru că el are, de regulă, tot timpul pe masă cel puțin două, trei, patru, cinci oferte. Prin urmare, dacă îți dorești un manager bun, ideal ar fi să ieși din zona de confort și să nu aștepți să vină el la ușa ta, ci să încerci să îți dezvolți relațiile cu tot felul de oameni de pe piață care crezi că s-ar potrivi, la un moment dat, cu valorile companiei tale. În acest fel vei fi mereu „blindat” și îți va fi mult mai ușor să înlocuiești un manager care demisionează cu o persoană la fel de bună sau chiar mai bună. Asemenea unui vânător, ar trebui să te duci după acești potențiali candidați exact acolo unde știi că sunt: în viața reală, pe Twitter, pe Snapchat, în sala de cinematograf, în cluburi, la terase, pe WhatsApp, în grupurile de Facebook, în sala de fitness și în orice alte comunități în care afli că îi mai poți găsi.

Găsirea unui manager bun poate fi o sarcină destul de dificilă, dar dacă ții cont măcar de o parte dintre aceste idei e posibil să ajungi mai repede la persoana cea mai potrivită.

Foto: Shutterstock

Ziarist sportiv al Greatnews. A început la Evenimentul Zilei, în 2008. De atunci, a colaborat și cu HBO Club, Yahoo! News România și Sport News. Pe lângă materialele despre sport, abordează, cu precauție, și anumite știri externe.