Cum pot colabora mai bine universitățile și mediul privat din România

Un mediu academic performant se poate dezvolta doar în condițiile unei colaborări între facultăți și mediul privat. Pentru că, în definitiv, mulți dintre studenți vor ajunge angajați în câțiva ani, e important ca firmele din România să se implice în dezvoltarea universităților, prin parteneriate, internshipuri, sponsorizări sau chiar cursuri. O parte din firmele din România deja fac asta. Conform unui studiu realizat de Bloomberg Next, doar 35% dintre angajatori consideră că angajații sunt pregătiți din prima zi cu abilități tehnice, dar și cu cele soft, de tipul problem solving. 

De altfel, mulți dintre studenți vor ca facultățile să-i pregătească mai bine pentru pasul pe piața muncii. Din acest motiv, în ultimii ani există un accent din ce în ce mai mare pe colaborarea dintre mediul academic și cel privat, pentru ca universitățile să poată să se apropie cât mai mult de o forță de muncă pregătită care iese de pe porțile instituțiilor de învățământ. Există mai multe metode prin care universitățile colaborează cu mediul privat, atât internațional, cât și local, în România. Câteva dintre aceste metode, în cele de mai jos.

Oportunități de cercetare

Să studiezi probleme complexe costă, iar facultățile pot avea dificultăți în a face asta. Din acest motiv o mulțime de companii fac parteneriate cu acestea pentru a finanța programe de cercetare. Rezultatele pot duce apoi la descoperiri care să poată fi aplicate comercial. Iar cel mai bun exemplu din ultimii ani este vaccinul Pfizer, realizat în urma unei colaborări între mediul academic și cel privat.

Dezvoltarea abilităților de carieră

Multe companii, cu precădere din domeniul IT, unde în România există un deficit puternic de personal, vorbesc despre faptul că studenții care vin să se angajeze nu au skill-uri de bază. Din acest motiv o multitudine de firme oferă programe sau cursuri pentru facultăți, prin care să aducă mai aproape cunoștințele studenților de nevoile pieței.

Acces la resurse ale industriei

Pentru studenți poate fi dificil să lucreze cu ultimele tehnologii, să aibă acces la informații de ultimă oră. Dar companiile private le au. Din acest motiv, prin colaborarea academic-privat, se poate oferi acces studenților în laboratoare, în instituții de cercetare sau la internshipuri care să-i dezvolte.

Exemplul de la Cluj-Napoca

La Cluj-Napoca, de exemplu, Universitatea Babeș-Bolyai are un istoric foarte bun de colaborare cu mediul privat, în care aduce la masă companii locale pentru a îmbunătăți calitatea actului educațional. Peste 50% din economia Clujului vine din așa-numita știință a cunoașterii, din zona de servicii intelectuale.

„Fără universități, eu cred că nu ne putem închipui existența Clujului în viitor, și asta nu doar din punct de vedere economic, ci și din punct de vedere comunitar, al vieții culturale. Cred că marea realizare a ultimilor ani este tocmai că s-a ajuns la o colaborare foarte intensă între mediul universitar și cel de business”, spune Daniel Metz, Președinte al Consiliului de Administrație NTT DATA Romania. 

Compania a sprijinit în ultimii ani cu peste 400.000 de euro mediul academic din Cluj-Napoca, iar la UBB a sprijinit două programe de master și studiile postuniversitare. „Aici, în cadrul companiei, avem, de exemplu, patru săli de curs pentru studenți, printre care și un amfiteatru mare, unde s-au susținut peste 58.000 de ore de curs. Această cifră nu este întâmplătoare și nu este nici mică”, a adăugat acesta.

Alte exemple din România

Nu este singurul exemplu de acest fel în care firmele private colaborează cu universitățile. Universitatea din București, de exemplu, colaborează cu KPMG pentru a dezvolta cercetarea avansată în domeniul guvernanței publice și private. Partenerii au identificat patru direcții de acțiune determinate de prioritățile actuale ale contextului românesc, printre care întărirea și modernizarea predării, cercetării și trainingului în domeniul guvernanței și științelor administrative.

„Într-un moment în care, în întreaga lume, instituțiile academice se află într-un proces de căutare și de reașezare, iar mediul de afaceri încearcă să își recalibreze nu doar modelele de business, ci și modul în care își definește responsabilitatea sa socială în funcție de evoluțiile tehnologice, culturale și instituționale de la începutul secolului XXI, Universitatea din București și KPMG au decis să testeze câteva idei care – sperăm – ar putea aduce ceva nou și constructiv în peisaj privind modalitățile de relaționare a cercetării și a învățământului academic cu practica. Ne dorim ca proiectul să aibă capacitatea să inspire și alte experimente similare în cadrul comunității academice a Universității din București, obiectivul nostru fiind ca parteneriatul acesta să fie începutul unei serii de astfel de inițiative care să deschidă un dialog robust și dinamic între mediul academic și actorii socio-economici”, a declarat rectorul Universității din București, prof. univ. dr. Marin Preda. 

La Academia de Studii Economice din București, compania românească de IT Modex a realizat un laborator de blockchain. O sală de 80 de locuri a devenit laborator de blockchain pentru studenții tuturor facultăților din cadrul ASE, iar compania și-a pus expertiza la bătaie pentru a dezvolta competențele digitale și se organizează evenimente educaționale pentru promovarea tehnologiei blockchain.

La Sibiu, Timișoara și Iași, compania Continental a oferit peste 1.000 de stagii de internship studenților. Temele prin care Continental este prezentă în laboratoarele, la seminariile și la cursurile din universități acoperă un spectru larg de domenii tehnice, precum logică și algoritmi, structuri de date, arhitectura rețelelor de calculatoare, securitatea sistemelor de calcul, compatibilitate electromagnetică, ingineria sistemelor, comunicații de date, informatică aplicată și multe altele.

Trăim vremuri în care studenții au mai multe oportunități ca oricând. Cu un plan de carieră vizionar și cu o bună exploatare a resurselor, viitorii profesioniști din diferite domenii se pregătesc să ocupe poziții relevante în cadrul celor mai bune companii. 

Credit foto: Shutterstock

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.