Viitorul transportului în comun în România e electric. Ce tramvaie şi troleibuze ne aşteaptă

imperio
Imperio, primul tramvai românesc

Pe termen scurt, marea noutate va fi Imperio, primul tramvai românesc ultramodern, realizat la Arad de Astra Vagoane Călători şi Siemens. Cert este că transportul în oraşe tinde să revină la soluţiile electrice, prin extinderea liniilor de tramvai şi transformarea autobuzelor în troleibuze.

Imperio a fost deja prezentat publicului, în august 2011, cu ocazia zilelor Aradului. Tramvaiul cu podea joasă, dotat cu aer condiţionat, poate atinge viteze de 200 de kilometri şi poate transporta între 168 şi 240 de călători. Diferenţa este dată de numărul de module (vagoane) ale tramvaiului: 3 sau 4.

Tramvaiul a fost scos deja la probe pe străzile din Arad, dar se va produce şi la Bucureşti, în urma unei colaborări dintre RATB, Astra Vagoane Călători şi Siemens. În timp ce regia bucureşteană va contribui cu spaţiile de producţie şi mâna de lucru, firma arădeană şi nemţii de la Siemens vor aduce piesele şi întreaga tehnologie de fabricaţie.

Pentru Bucureşti, nu este exclus să avem tramvaie mai mari, care să poată transporta peste 300 de călători. Potrivit şefului de la Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, primele tramvaie Imperio vor circula în Arad la începutul lui 2012. Preţul plătit de municipalitate pentru un model se va ridica la aproximativ 1,7 milioane de euro.

Tramvaiele cu net wireless din Cluj-Napoca

Imperio şi câteva modele aflate deja în uz în capitala franceză Paris sunt printre competitorii care se luptă pe banii puşi la dispoziţie de autorităţile clujene pentru achiziţia de şase tramvaie noi.

Condiţiile impuse de primărie sunt însă ridicate. Toate cele şase tramvaie trebuie să poată transporta între 175 şi 275 de călători, să dispună de patru uşi comandate electric, iar cele 28-50 de scaune trebuie să fie tapiţate. În plus, alte condiţii obligatorii sunt echipamente de internet wireless, instalaţie video în interior (sistem antifurt), sistem de numărare a călătorilor, instalaţie de ventilare, încălzire şi aer condiţionat.

Clujenii impun şi preţul: 1,6 milioane de euro pe bucată. Pe lângă Imperio, favoriţi sunt şi cei de la Alstom, cu modelul Alstom Citadis. 1.140 de astfel de tramvaie circulă în Paris şi în alte 27 de oraşe ale lumii. Cele mai multe sunt din Franţa, dar pe listă sunt şi Barcelona, Dublin, Gdansk, Katowice, Rotterdam, Adelaide şi Melbourne (Australia) şi Ierusalim.

citadis
Alstom Citadis, în Franţa

Autobuzul transformat în troleibuz

În aprilie 2011, RATUC, regia care administrează transportul în Cluj Napoca, a introdus în circulaţie primul autobuz transformat în troleibuz. Nu este doar o iniţiativă ecologică, ci şi una pentru economisirea de mari sume de bani.

„Costurile pentru un călător pe kilometru în cazul autobuzelor sunt de 1,3 lei. La troleibuze, sunt de 0,75 de lei călător pe kilometru”, ne-a spus directorul RATUC, Liviu Neag.

Transformarea unui autobuz în troleibuz a costat 230.000 de euro, însă în această sumă au fost incluse mai multe îmbunătăţiri: validatoare electronice, camere video şi un sistem de diagnoză a problemelor tehnice.

Dacă ţi-a plăcut campania noastră, dă-ne un Like pe Facebook

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.