Angajarea răspunderii Guvernului. Ce este și de ce e o soluție extremă

angajarea răspunderii guvernului parlament
Palatul Parlamentului. Foto: Mihai Petre via Wikimedia Commons

Recent, Guvernul PNL Ludovic Orban a fost demis prin angajarea răspunderii Guvernului pe legea alegerii primarilor în două tururi, în loc de un singur tur, cum se întâmplă în prezent.

În acest context, poate că v-ați întrebat ce înseamnă, mai exact, angajarea răspunderii Guvernului. În acest articol încercăm să explicăm în ce constă această procedură și cum este ea definită în Constituția României.

În esență, angajarea răspunderii Guvernului este o metodă prin care Executivul încearcă să grăbească adoptarea unei legi, astfel încât ea să nu mai treacă prin procedura obișnuită din Parlament (dezbatere și vot în cele două camere), care ar necesita mai mult timp.

Angajarea răspunderii Guvernului în Constituția României

 

Articolul din Constituția României care face referire la angajarea răspunderii Guvernului este 114.

Potrivit Articolului 114, Guvernul își poate angaja răspunderea în fața Camerei Deputaților și a Senatului, în ședință comună, asupra unui program, a unei declarații de politică generală sau a unui proiect de lege.

Cum arătam mai sus, în cazul recent a fost vorba despre angajarea răspunderii Guvernului pe legea alegerii primarilor din țară în două tururi de scrutin.

Cum se ajunge la demiterea Guvernului

 

Parlamentarii care nu sunt de acord cu legea pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea pot depune o moțiune de cenzură. La alineatul 2 al Articolului 114 se arată că Guvernul este demis dacă o moțiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declarației de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată.

Pentru a trece, moțiunea de cenzură trebuie să fie votată în ședința comună a Camerei Deputaților și a Senatului. Este nevoie de votul majorității deputaților și senatorilor.

Moțiunea de cenzură poate fi inițiată de cel puțin o pătrime din numărul total al deputaților și senatorilor.

Dacă Guvernul ce și-a asumat răspunderea a fost demis prin moțiune de cenzură, atunci și proiectul de lege pentru care și-a angajat răspunderea se consideră respins (așa s-a întâmplat și în cazul alegerii primarilor în două tururi).

Angajarea răspunderii Guvernului – Ce se întâmplă dacă moțiunea nu trece

 

Însă, potrivit Constituției, dacă Guvernul nu a fost demis, proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamentele acceptate de Guvern, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declarației de politică generală devine obligatorie pentru Guvern.

În cazul în care președintele României cere reexaminarea legii adoptate, dezbaterea acesteia se va face în ședința comună a celor două camere.

Asumarea răspunderii Guvernului, o „modalitate ultrarapidă” de a adoptare a unei legi

 

Iată și câteva precizări referitoare la angajarea răspunderii Guvernului făcute de către Camera Deputaților: „Angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege are drept particularitate faptul că proiectul nu mai urmează procedura legislativa prevăzută în regulamentele celor două Camere, acesta fiind supus unei dezbateri strict politice, având drept consecinţă menţinerea în continuare sau demiterea Guverului în funcţiune prin retragerea încrederii acordate de Parlament şi declanşarea, în condiţiile Constituţiei, a proceduri pentru alcătuirea unui nou Guvern”.

Potrivit Camerei Deputaților, angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege reprezintă o soluţie extremă, la care poate recurge Guvernul atunci când, pentru adoptarea într-un timp scurt a proiectului, nici procedura de urgenţă şi nici procedura ordonanţelor de urgenţă nu mai pot da rezultatele scontate.

„Adoptarea unui proiect de lege, pe această cale, reprezintă nu numai o măsură de ocolire a regulilor procedurii legislative, dar şi o modalitate ultrarapidă, generată de împrejurări excepţionale, de adoptare a legii. Cu acest prilej este însă, necesar să se respecte nu numai regulile strict preväzute de Constituţie cu privire la adoptarea proiectului de lege, ci şi obiectul reglementării, respectiv circumscrierea acestuia la analizarea unei singure materii, clar delimitată şi impusă de circumstanţe extraordinare. Ca atare, nu pot face obiectul asumării răspunderii Guvernului proiectele legislative complexe, care prin efectele lor pot depăşi limitele previziunii parlamentare. Totodatä, asemenea proiect de lege nu-şi poate propune să modifice, să completeze sau să abroge un număr mai mare sau mai mic de acte normative. Un astfel de proiect de lege are rolul de a aduce în câmpul legislativ o nouă reglementare juridică, fară de care lucrurile ar lua o turnră cu consecinte de neimaginat. Ca atare, urgenţa legislativă nu poate fi determinată de starea legislaţiei existente, de modificarea în abrogarea acesteia, ci de inexistenţa unor reglementări juridice într-un anumit domeniu al activităţii umane”, se arată pe siteul Camerei Deputaților.

Deputații mai arată că angajarea răspunderii se asumă în faţa camerelor reunite în şedinţă comună, ceea ce denotă caracterul exceptional al procedurii.

V-ar putea interesa și:

Țări membre UE

Eclipsă totală de Soare

Vroiam sau voiam – cum e corect?

Ce este lumina

Ce sunt celulele stem și la ce ajută

Ce este sindromul Asperger

Ce sunt celulele stem și la ce ajută

Tensiunea arterială normală

Ce înseamnă autism

Materia întunecată