Avion din al Doilea Război Mondial, descoperit într-un lac

lacul_tasaul
Lacul Tașaul se află la nord de Mamaia / Foto: Captură Gooogle Maps

Doi scafandri amatori din Constanţa au descoperit în Lacul Tașaul un hidroavion german pierdut în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Hidroavionul Junkers W 34 a fost descoperit după o muncă de cercetare ce a durat doi ani şi jumătate, timp în care scafandrii au adunat informaţii de la pescari şi de la istorici din Constanţa, Bucureşti şi Moscova. Lacul Tașaul se află lângă Năvodari, în nordul stațiunii Mamaia.

Aventura celor doi scafandri a pornit după ce au auzit de la pescarii din zonă că plasele lor sunt rupte de un obiect care s-ar afla în adâncuri. „Ştiu că acum 15-20 de ani băgau scule pescarii, năvoade şi în locul ăsta se agăţau mereu”, a povestit un localnic pentru digi24.ro. Oamenii de la acea vreme au încercat să descopere ce se află în apă, dar nu au reușit.

Pascale Roibu şi Iulian Rusu, cei doi scafandri amatori care au descoperit resturile hidroavionului, spun că documentele din acea perioadă nu se mai păstrează: au fost luate de ruşi în timpul retragerii trupelor.

Junkers_W34
Avion tip Junkers W 34 / Foto: Canadian Forces via Wikimedia Commons

„Încercăm să-l păstrăm cum l-am găsit”

Hidroavionul a dispărut în timpul unui bombardament sovietic asupra oraşului Constanţa. Aparatul de zbor aparținea armatei germane, iar înainte de atac era adăpostit în hangarele de pe malul stâng al Lacului Siutghiol din staţiunea Mamaia. La 19 august 1944, hidroavionul a plecat în misiune de pe Lacul Siutghiol, dar s-a prăbușit după un zobr scurt în Lacul Tașaul, la 70 de metri de țărm. Cel mai probabil, avionul a fost doborât de forţele armatei ruse, într-un conflict aerian, mai notează sursa citată.

Inițial, scafandrii au încercat să stabilească locul în care se presupunea că a căzut aparatul de zbor, iar apoi au făcut scufundări timp de un an de zile, la patru metri adâncime. Ei au putut scoate la suprafaţă doar câteva bucăţi ale unei aripi, corpul hidroavionului fiind îngropat în mâl.

„Noi am încercat să nu rupem nimic din avion. Încercăm să-l păstrăm cum l-am găsit”, a expliat unul dintre aceștia. Deocamdată, fostul aparat de zbor rămâne pe fundul lacului deoarece o operaţiune de scoatere la suprafaţă a hidroavionului ar fi anevoioasă şi foarte costisitoare, ajungând la suma de 10.000 de euro.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de știri pozitive de pe pagina noastră de Facebook.