Ești fermier la început de drum? Cum îți poți dezvolta afacerea mai repede

Sfaturi pentru fermieri aflați la început de drum. Foto: Shutterstock
Sfaturi pentru fermieri aflați la început de drum. Foto: Shutterstock

Cine se scoală de dimineață, departe ajunge. E o zicală veche şi care se aplică cât se poate de bine atunci când ești fermier.

Munca ta începe dimineața devreme și se termină la ore târzii, dar sentimentul de a-ți vedea planurile cum dau roade e neprețuit.

Dacă ești însă la început de drum, e bine ce știi cum anume își poate asigura dezvoltarea un antreprenor ca tine.

O mână de ajutor binevenită

Rareori socoteala de pe hârtie se dovedește a fi cea din teren, așa că atunci când îți planifici bugetul pentru funcționare, specialiștii în finanțe recomandă să plusezi cu 25% din suma estimată inițial. Pe de o parte, pentru că nu poți controla neprevăzutul (utilajele se mai strică, seceta te poate afecta ș.a.m.d.), pe de alta, poți pe parcurs să descoperi piste noi.

Și dacă cifrele la care ajungi îți dau dureri de cap, să știi că există soluții ca lucrurile să fie menținute în picioare, şi chiar mai mult, să te gândești la dezvoltare cât de repede.

Fie că vorbim de achiziția de furaje, utilaje, reparații, salarii sau dorești să te extinzi cu câteva suprafețe de teren noi, poți accesa credite avantajoase, gândite pe nevoi specifice și cu durată de rambursare de până la 10 ani.

Poți accesa aceste oportunități foarte simplu – acest portal de finanțări agricole conține toate informațiile de care ai nevoie despre liniile de creditare, criterii de eligibilitate, aplicare.

Tot aici am găsit și știri din domeniu, care te-ar putea interesa.

Înconjoară-te de oamenii potriviți

E clar că nu poți merge pe acest drum singur. Alege-ți o echipă de oameni pasionați ca și tine, care iubesc pământul, animalele și plantele și își fac munca cu plăcere și dedicare. Oferă-le angajaților flexibilitate și recunoaște-le meritele. Nu uita de regula de aur: „laudă în public, critică în privat”.

Stabilește un sistem deschis, în care părerile sunt încurajate și greșelile se repară imediat cum se produc. Vei vedea că toate acestea te vor ajuta să ai un colectiv stabil, cu fluctuații mici de personal. În timp, pe măsură ce afacerea crește, învață să delegi puterea și să predai din atribuțiile de zi cu zi, pentru a te putea concentra, ca manager, pe imaginea de ansamblu.

Reclama e sufletul comerțului

Asigură-te că lumea știe de tine. Și în România tendința este ca produsele autohtone, fabricate local de întreprinzători mici și mijlocii să fie preferate de cei care vor să ducă o viață mai sănătoasă.

Folosește-te de această oportunitate și ieși în față. Începe prin a-ți crea o prezență online constantă pe rețele de socializare, un site care să vorbească despre afacerea ta și un logo profesionist. În funcție de ceea ce produci, apelează la un designer pentru a-ți desena ambalaje frumoase, care sar în ochi.

Dacă îți vinzi produsele local, fii acolo unde este publicul tău: promovează-te în ziarul local și mergi la târgurile tradiționale. Și nu uita să dai înapoi comunității – de exemplu: organizează degustări gratuite, fă mici donații către centre pentru persoane defavorizate, sprijină evenimente care se intersectează cu aria ta de activitate. E cel mai bun PR pe care îl poți face singur.

Fii onest cu clienții tăi

Și dacă ești pregătit să te vinzi și să îți câștigi o clientelă fidelă, ține cont și de următorul principiu cu bătaie lungă: tratează-ți clienții cu respect și fii sincer în ceea ce faci. Poate că produsele tale nu sunt perfecte sau au apărut diverse probleme, dar oamenii apreciază atunci când companiile de la care cumpără se comportă „uman”.

Ce înseamnă asta:
– fii clar și onest cu etichetele și campaniile de promovare și nu cosmetiza drastic realitatea;
– rămâi deschis la păreri (verbal sau scris, în mediul online) și răspunde tuturor sugestiilor;
– stai de vorbă cu clienții și învață din experiența lor, ca să te apropii și mai mult de nevoile pe care le au;
– în situația în care a apărut o problemă și clienții sunt nemulțumiți, cere-ți scuze, încearcă să recompensezi și repară imediat breșa.

E adevărat, relația cu clienții e o muncă suplimentară și nu tocmai ușoară, dar merită din plin. Experții spun că 70% din marketing-ul companiilor mici este făcut de recomandările altor persoane (prieteni, familie).

Îți dorim mult succes în tot ce faci!

Sursa foto: Shutterstock

Ziarist sportiv al Greatnews. A început la Evenimentul Zilei, în 2008. De atunci, a colaborat și cu HBO Club, Yahoo! News România și Sport News. Pe lângă materialele despre sport, abordează, cu precauție, și anumite știri externe.