Cum va arăta sticker-ul care stabilește taxa auto pe care o vor plăti șoferii

Captură Digi24
Captură Digi24

Fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, și-a prezentat ultimul bilanț și a făcut precizări cu privire la viitoarea taxă auto. În câteva luni, imediat ce legislația va fi gata, va începe o inventariere a tuturor mașinilor din România, a declarat Constantin.

Mai exact, fiecare mașină care trece pe la centrele pentru Inspecția Tehnică Periodică (ITP) ar putea primi un stick în funcție de norma de poluare. Constantin a spus că vor fi mai multe stickere colorate și numerotate, în funcție de norma de poluare Euro, de la 2, cea mai poluantă, până la 6. De asemenea, sticker-ul „0” corespunde mașinilor electrice, nepoluante.

Una dintre propuneri era ca fiecare primărie, în funcție de gradul de poluare, să-și stabilească mai multe zone pentru care se impun taxe mașinilor care vor să circule prin locurile respective. Ar putea exista taxe de o zi și abonament pe o perioadă mai mare. Ministrul a mai spus în urmă cu aproximativ o lună că trebuie create și sisteme care să permită plata taxei prin SMS sau mijloace electronice.

Prin această măsură, Guvernul încearcă să oprească avalanșa de mașini second-hand care a lovit România de la începutul anului, după ce timbrul de mediu a dispărut.

Cele mai multe mașini sunt aduse din afara țării și sunt foarte vechi. Potrivit unei statistici, vârsta medie a parcului auto este 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie din Uniunea Europeană.

Situația s-ar putea complica și mai mult, în condițiile în care, înainte de eliminarea timbrului de mediu, specialiștii spuneau că până în 2020, vechimea medie a parcului auto va ajunge la 14 ani.

O statistică realizată pentru 2015 arăta că în România sunt 1,2 milioane de mașini care au peste 20 de ani și peste 2,5 milioane care au peste 12 ani.

Anul trecut s-au înmatriculat aproape 95.000 de mașini noi, cu 16,95% mai mult față de 2015 și peste 297.000 de mașini second hand, cu 19% mai multe față de anul precedent.

Aproximativ 60% dintre mașinile second hand care se află la vânzare în România au defecțiuni care necesită reparații costisitoare, arată un studiu efectuat de InspectorAuto.ro, o platformă online prin care se poate verifica istoricul unei mașini.

Cele mai multe mașini SH cu probleme sunt cele care sunt aduse în țară cu mai puțin de 2.000 de euro. Practic, acestea sunt aduse de la „fiare vechi” din țări precum Germania.

„Odată eliminat timbrul de mediu, orice barieră împotriva acestor fiare vechi vândute la preţ de automobile dispare, aşa că singurul filtru rămâne vigilenţa clienţilor şi verificarea temeinică înainte de cumpărare”, declară fondatorul InspectorAuto.ro, Mihai Cune.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.