LEGE. Cât vor dura temele pentru acasă în România

Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, a declarat aseară că luni va da un ordin prin care să reglementeze câte ore trebuie să lucreze acasă un elev pentru teme, relatează news.ro.

„În momentul de faţă, noi am lăsat lucrurile la rezonabilitatea profesorilor, dar ceea ce se întâmplă este că vacanţele de vară se transformă într-un fel de competiţie, de concurs, cu sute sau mii de probleme. Să lăsăm deoparte ipocrizia. Noi, oamenii maturi, aşteptăm vara ca să ne relaxăm, să ne odihnim, iar o elevă sau un elev care are 7, 8, 9 ani, 11 ani, trebuie să lucreze încontinuu în aşa fel încât în septembrie, când ajunge la şcoală, să nu o supere pe doamna învăţătoare sau pe doamna dirigintă şi să vină cu caietul de teme făcute, iar, dacă nu le-a făcut, eventual, să mai primească şi o notă proastă sau un calificativ prost”, a declarat Mircea Dumitru, citat de news.ro.

Ministrul a precizat că la clasa zero nu se vor da teme pentru acasă.

Dumitru a adăugat că pentru învăţământul primar timpul alocat temelor nu trebuie să depăşească o oră, iar pentru învăţământul gimnazial creşte, gradual, la două ore. Ministrul Educaţiei a mai spus că, la nivel de liceu, timpul de efectuare a temelor va creşte, fără a preciza o cifră.

Cât trebuie să dureze tema pentru acasă în funcție de vârstă

De-a lungul timpului, cercetătorii au încercat să afle care este durata ideală a temelor pentru acasă în funcție de vârstă.

O analiză publicată în jurnalul de specialitate ”Review of Educational Research” arată că temele au un rol pozitiv în procesul de învățare, însă durata acestor teme trebuie să fie una diferită în funcție de vârstă.

Analiza – întocmită pe baza unor studii realizate de-a lungul a 16 ani – este semnată de un profesor de psihologie și neuroștiințe de la Universitatea Duke, Harris Cooper, și de doi colegi de-ai săi, J.C. Robinson și E.A. Patall, se arată pe site-ul totuldespremame.ro.

Cei trei cercetători au tras concluziile după ce au analizat grupuri de elevi care au primit teme și grupuri care nu au primit teme pentru acasă. Rezultatele arată că elevii de clasa a II-a care au primit teme pentru acasă s-au descurcat mai bine la testele de matematică, cei de clasele a III-a și a IV-a s-au descurcat mai bine la testele de limbă maternă, cei de clasa a V-a la testele de științe sociale, iar cei din clasele IX-XII au fost mai buni la testele de istorie.

În toate cele 5 sub-studii analizate de cercetători, media notelor obținute de elevi la teste a fost mai mare în cazul celor care au primit teme pentru acasă, față de cei care nu au primit teme.

Cercetătorii au asociat datele analizei cu recomandările Asociației Naționale pentru Educație din Statele Unite și au ajuns la concluzia că timpul acordat temelor trebuie să varieze în funcție de clasa în care se află elevul, astfel:

– elevii din clasele I și II vor studia acasă, zilnic, maximum 10-20 de minute;
– elevii din clasele III-VI studiază eficient acasă între 30 și 60 de minute;
– elevii din clasele VII-VIII pot studia eficient circa 90 de minute;
– la liceu, timpul temelor poate varia foarte mult; elevul poate rămâne concentrat între 90 de minute și două ore și jumătate, în funcție de interesul său pentru anumite materii.

Dacă acest articol vi s-a părut util, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.