Data de la care primești 3.000 lei de la stat pentru o mașină mai veche de 15 ani. Nu trebuie să cumperi una nouă

Dacia nova
Foto: Răzvan Corneliu Vilt / pixabay.com

Prima ediţie a programului „Rabla local”, prin care cetăţenii îşi vor putea casa maşinile mai vechi de 15 ani în schimbul unui voucher de 3.000 de lei, va începe la jumătatea lunii octombrie, a anunțat directorul de Comunicare din cadrul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mihai Drăgan, relatează Știrile TVR.

Prin acest program românii nu sunt obligați să își cumpere o mașină nouă.

Bugetul programului este de 50 de milioane de lei. 80% din buget va fi suportat de către minister, prin Fondul pentru Mediu, şi 20% de către autoritatea publică locală.

Programul se va desfăşura prin autorităţile publice locale, aşa că cetăţenii doritori trebuie să meargă la primărie şi să depună acolo dosarele pentru înscrierea în program. Autoritățile speră ca prin acest program să se caseze, în primul an, peste 20.000 de autovehicule vechi, a spus Drăgan, citat de Agerpres.

Ghidul de finanțare a fost publicat în Monitorul Oficial la finalul lunii august 2022.

În schimbul voucherului de 3.000 de lei, proprietarul trebuie să se angajează că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare. De asemenea, el trebuie să se angajează să predea spre casare autovehiculul uzat și să îl radieze din circulație, în schimbul stimulentului pentru casare.

Pot fi date la casat autoturisme de tip M1, cu cel mult 8 locuri pe scaune, autoutilitare și autospeciale ușoare (categoria N1 sau M1, cu o masă maximă de 3,5 tone, destinate transportului de pasageri sau de mărfuri).

Rabla local – Criterii de eligibilitate a proprietarului de autovehicul uzat:

a) este persoană fizică cu domiciliul/reședința în România;
b) are domiciliul/reședința pe raza teritorială a unității administrativ-teritoriale (UAT) ce solicită finanțarea de la Ministerul Mediului;
c) deține în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani și se află în evidențele fiscale ale UAT-ului solicitant de finanțare;
d) nu este înregistrat cu obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;
e) nu a obținut și nu este pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024 sau prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, pentru același autovehicul uzat cu care participă în Program;
f) nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.

Rabla local – Criterii de eligibilitate a autovehiculului uzat:

a) este înregistrat în evidențele fiscale ale UAT solicitant;
b) la data participării în program are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației;
c) are norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară;
d) conține componentele esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).

Foto: Răzvan Corneliu Vilt / pixabay.com

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.