Șoferii agresivi în trafic ar putea fi amendați. Ce prevede o propunere legislativă care îi vizează și pe bicicliști

FOTO: renateko/Pixabay.com
FOTO: renateko/Pixabay.com

Șoferii agresivi în trafic ar putea fi amendați de polițiști, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, pus în dezbatere publică de Ministerul de Interne.

Manevrele considerate ca fiind subiectul unui comportament agresiv sunt:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;
e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;
g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;
h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.”

Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru operioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte:

a) depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
c) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.”

De asemenea, vor fi modificări și pentru bicicliști și cei care merg cu trotinete electrice.

La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: „conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori asemnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorulunei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, aproduselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, ainterdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoaneaflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără apurta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, saunerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circulacu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligațieide a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament.”