PREMIERĂ. Primul zbor pilotat al unui avion electric alimentat cu hidrogen lichid

primul zbor avion electric hidrogen lichid
Foto: www.h2fly.de

Primul zbor pilotat al unui avion electric alimentat cu hidrogen lichid a avut loc în Slovenia, a anunțat compania H2FLY, cea care a realizat zborul.

Avionul demonstrativ HY4 cu 4 locuri este un avion electric alimentat cu hidrogen. Acesta a decolat din Maribor, Slovenia și a operat în siguranță pe parcursul mai multor teste de zbor.

Aeronava folosește baterii cu hidrogen lichid care produc curent electric, care la rândul său alimentează motorul electric al avionului.

Potrivit companiei H2FLY, evenimentul pune bazele zborurilor lungi fără emisii poluante. În plus, hidrogenul lichid a dublat distanța pe care poate zbura aeronava (comparativ cu hidrogenul în stare gazoasă), aceasta ajungând la 1.500 de kilometri.

H2FLY este o companie din Stuttgart, Germania, care dezvoltă sisteme de propulsie electrice cu hidrogen pentru avioane.

Echipa H2FLY a finalizat 4 zboruri alimentate de hidrogen lichid în cadrul campaniei de testare a avionului, inclusiv un zbor care a durat peste 3 ore.

Zborurile au fost realizate cu aeronava demonstrativă HY4, care este alimentată cu hidrogen lichid depozitat criogenic.

Rezultatele testelor au arătat că utilizarea hidrogenului lichid în locul hidrogenului gazos dublează raza maximă de acțiune a aeronavei HY4, de la 750 de kilometri la 1.500 de kilometri, marcând un pas crucial către zborurile comerciale fără emisii, pe distanțe medii și lungi.

„Această realizare marchează un moment decisiv în utilizarea hidrogenului pentru propulsarea aeronavelor. Împreună cu partenerii noștri, am demonstrat viabilitatea hidrogenului lichid pentru a susține zborul fără emisii pe distanțe medii și lungi”, a declarat profesorul Josef Kallo, cofondatorul H2FLY.

„Acum privim în perspectivă pentru a extinde tehnologia noastră pentru aeronave regionale și alte aplicații, începând misiunea critică de decarbonizare a aviației comerciale”, a adăugat el.

Zborul reprezintă punctul culminant al Proiectului HEAVEN, un consorțiu susținut de guvernele europene, care și-a propus să demonstreze fezabilitatea utilizării hidrogenului lichid criogenic pentru alimentarea aeronavelor. Consorțiul este condus de H2FLY și include partenerii Air Liquide, Pipistrel Vertical Solutions, Centrul Aerospațial German (DLR), EKPO Fuel Cell Technologies și Fundación Ayesa.

Pe lângă Proiectul HEAVEN, zborul a fost finanțat de Ministerul Federal German pentru Economie și Acțiune Climatică (BMWK), Ministerul Federal German pentru Digitalizare și Transport (BMVD) și Universitatea din Ulm.

În comparație cu stocarea sub presiune a hidrogenului gazos (GH2), utilizarea hidrogenului lichefiat criogenic (LH2) permite folosirea unor rezervoare cu greutăți și volume mai reduse, ceea ce duce la creșterea autonomiei aeronavei.

„Air Liquide este mândră că a proiectat, fabricat și integrat, împreună cu H2FLY, rezervorul de hidrogen lichid care a permis alimentarea aeronavei HY4. Succesul de astăzi demonstrează întregul potențial al hidrogenului lichid pentru aviație. Hidrogenul lichid poate fi stocat la bord și transportat. Hidrogenul este cheia tranziției energetice și acest nou pas demonstrează că devine deja realitate”, a declarat Pierre Crespi, director de inovare la Air Liquide Advanced Technologies.

Odată cu finalizarea testelor de zbor în proiectul Heavan, H2FLY se va concentra pe comercializare.

În 2024, H2FLY își va deschide Centrul de aviație cu hidrogen de pe Aeroportul Stuttgart, cofinanțat de Ministerul Transporturilor Baden Württemberg. Centrul va deveni un hub pentru viitorul industriei aviatice europene și al economiei bazate pe hidrogen, oferind numeroase facilități pentru aeronavele pe bază de hidrogen.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.