Povestea celui mai mare camion fabricat în România

DAC 120 DE în Revista Cutezătorii FOTO: Wikimedia Commons
DAC 120 DE în Revista Cutezătorii FOTO: Wikimedia Commons

Cu doar un an înainte de Revoluția din 1989, la Întreprinderea Steagul Roșu Brașov, a început fabricarea celui mai mare camion. DAC 120 DE s-a fabricat în doar 20 de exemplare, până în 1990.

Era vorba despre o autobasculantă concepută să se folosească în zona minieră, în cariere. Avea o capacitate de transport de 120 de tone și se spune că proiectanții s-au inspirat din modelul american Lectra Haul.

Avea o greutate de 90 de tone, o lungime de 10 metri, înălțime de 5,4 metri, adică aproximativ cât două etaje ale unui bloc, iar diametrul roților era de 3,2 metri. Pneurile erau produse de Michelin și costa 10.000 de dolari bucata. Acestea erau schimbate după aproximativ doi ani de folosire intensivă.

Propulsia era disel-electric. Două motoare electrice a câte 520 de cai putere erau alimentate de generatoare diesel fabricate la Electroputere Craiova. Rezervoarele de motorină aveau împreună 3.200 de litri.

Avea o viteză maximă de 70 de kilometri pe oră fără încărcătură și 55 de kilometri pe oră încărcat.

Avantajul camionului era și prețul. În timp ce camionul românesc era aproximativ 300.000 de dolari, cele din Occident erau în jur de 1 milion de dolari.

O parte din aceste camioane au ajuns în Australia, iar restul la mine din România.