Parlamentarii vor să restricționeze cumpărarea de mașini second-hand

anaf mașini de lux
Mașini second-hand Foto: ANAF (Facebook)

Parlamentarii PSD au inițiat un proiect de modificare a Codului Fiscal prin care se dorește impunerea unor restricții privind vânzarea și cumpărarea mașinilor second-hand.

Vizat de inițiativa celor 41 de senatori și deputați este art. 312 „Regimuri speciale pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi” din Codul Fiscal, prin care se impun restricţii de comercializare a maşnilor second-hand.

Parlamentarii vor următoarele: “Comercializarea autovehiculelor second-hand achiziţionate din afara ţării şi revândute în România se face doar de către persoanele juridice. Persoanele fizice pot achiziţiona o dată la doi ani un singur autovehicul second-hand pentru folosinţă proprie”.

71% dintre mașinile second-hand înmatriculate în România au peste 10 ani

Motivul schimbărilor este același ca întotdeauna: Nevoia de o colectare mai eficientă a impozitelor la bugetul de stat. Mai mult, aleșii PSD vor să elimine și operațiunile comerciale nefiscalizate de autovehicule second-hand achiziţionate în spaţiul intracomunitar şi revândute în România.

Politicienii sunt îngrijorați și de faptul că România se confruntă cu o creștere importantă a înregistrărilor de mașini second-hand, iar vârsta parcului auto din țară este mult peste media Uniunii Europene. Parlamentarii sunt îngrijorați că acest fapt va duce la poluarea mediului înconjurător.

Conform statisticilor citate de iniţiatori, în primele 8 luni ale anului trecut au fost înmatriculate aproximativ 340.000 de maşini second-hand, 71% dintre acestea având peste 10 ani vechime.

Mai mult, potrivit ANAF, comercializarea multor mașini second-hand s-a făcut fără achitarea TVA și a impozitului aferent, multe companii preferând să nu înregistreze aceste operațiuni în evidențele contabile.

Există, însă, și critici ai măsurii.

”Proiectul de lege introduce o discriminare evidentă a cetăţenilor români faţă de ceilalţi cetăţeni europeni, existând potenţialul unor sancţiuni aşa cum s-a întâmplat în cazul taxei de mediu/timbru de mediu”, a precizat Asociația Civicus România, citată de Adevărul.

”Ce o sa facă cetăţenii care doresc să îşi vândă autovehiculul în cazul în care ceilalţi cetăţeni nu mai au dreptul să îl cumpere? Doreşte legiuitorul să introducă un monopol în favoarea unor firme private? Legiuitorul reprezintă cetăţenii care l-au votat sau producătorii de autovehicule noi sau firmele care doresc monopolul comerţului cu autovehicule second hand?”, au mai scris reprezentanţii asociaţiei pe pagina Senatului, care este prima cameră sesizată.

Avizul final va fi dat de Camera Deputaților.