O nouă taxă auto de poluare în România. Cum funcționează în Budapesta, Milano sau Londra

FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro
FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro

Ministerul Mediului caută o soluție pentru a opri avalanșa de mașini second hand poluante care ar lovi România, după ce timbrul de mediu a fost eliminat.

În Danemarca, de exemplu, taxa de primă înmatriculare este de 105% din valoarea mașinii, pentru automobilele care costă sub 10.000 de euro și până la 180% pentru cele mai scumpe. În Finlanda, taxa de primă înmatriculare este cuprinsă între 12,2% și 48% din valoare și se iau în calcul și emisiile de dioxid de carbon.

Însă reprezentanții Ministerului Mediului spun că nu va mai fi o astfel de taxă. Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a confirmat că există un grup de lucru care va elabora un sistem inspirat de la orașe precum Budapesta, Londra sau Milano.

Ministrul Constantin a mai spus că există în acest moment trei tipuri de sisteme în Uniunea Europeană: o taxă introdusă în prețul combustibilului, o taxă de primă înmatriculare aplicată tuturor automobilelor, inclusiv celor înmatriculate deja de la introducerea taxei și un impozit anual în funcție de motorizare și carburantul folosit.

Iată cum funcționează sistemele de taxare auto pentru mașinile poluante în câteva dintre țările pe care Ministerul Mediului le-a dat ca exemple:

Ungaria. Budapesta are printre cele mai drastice măsuri pentru a combate poluarea provocată de mașini. Din luna ianuarie a acestui an s-a luat decizia ca toate mașinile încadrate până la clasa 4 de poluare, inclusiv, să aibă interzis pe câteva segmente de drum care trec prin zona administrativă a orașului. Șoferii care încalcă această regulă ar putea primi o amendă de până la echivalentul a 500 de euro. De asemenea, trebuie precizat că în Ungaria clasa de poluare 4 este echivalentă cu Euro 2.

Marea Britanie. Londra ere o taxă de congestie din 2003. A ajuns la 11,5 lire pe zi și este plătită de toate mașinile care vor să circule prin centrul orașului. Aceasta se poate plăti și prin SMS sau cu ajutorul unor automate speciale. Mașinile sunt verificate prin sisteme video de monitorizare. Amenda pentru cei care nu respectă această decizie este de 130 de lire.

Italia. Milano este unul dintre orașele europene afectate grav de poluare. Pentru a încuraja mersul cu mijloace de transport ecologice, s-a luat în discuție și un sistem de plată a celor care merg cu bicicleta la serviciu. Din 2012, cei care merg în zona centrală plătesc o taxă de 5 euro pe zi. Cu banii din această taxă, autoritățile locale vor să îmbunătățească transportul în comun și să creeze noi piste de biciclete.

Germania. Începând din această toamnă va fi introdusă o taxă pe autostrăzi, pentru mașinile care se află în tranzit. Valoarea acestei vigniete va fi în funcție de nivelul de poluare. Şoferii străini vor putea cumpăra abonamente pe termen scurt, de 2,5 euro, pentru 10 zile, nivelul maxim de taxare fiind de 130 de euro pe an. Șoferii germani vor fi obligaţi să cumpere un abonament anual de 130 de euro, dar o parte din sumă va fi compensată printr-o reducere a actualelor taxe pe maşini.