Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a finalizat ancheta privind incidentul grav produs în urmă cu exact un an, în 9 iulie 2019, pe Aeroportul Otopeni.
Un avion de linie ATR 42-500, operat de Tarom, a aterizat atunci pe cel mai mare aeroport al țării cu roțile trenului de aterizare blocate, provocând avarierea completă a acestora.
Pe 9 iulie 2019 aeronava tip ATR 42-500, înmatriculată YR-ATF, a efectuat două zboruri Chișinău – București și București – Satu Mare – București cu același echipaj. La ultima etapă a zborului, la aterizarea finală în Capitală, la bordul aeronavei se aflau 26 persoane: pilot comandant, pilot secund, doi însoțitori de bord și 22 pasageri.
”Zborul pe rută spre Otopeni a decurs normal. Procedura de apropiere și aterizare a fost executată pentru pista 08L a aeroportului Otopeni. Contactul aeronavei cu pista a avut loc în zona „touch down”, în axul pistei”, se arată în AIAS.
Când aeronava a atins pista, decelerarea a fost putenică, fiind însoțită de zgomote și vibrații neobișnuite.
Avionul s-a oprit pe pistă după un rulaj de mai mult de o jumătate de kilometri, iar un fum gros ieșea din zona trenului de aterizare.
Cauza principală a incidentului, potrivit raportului, a fost o „eroare umană”: Poziția incorectă a manetei frânei de urgență/parcare, deplasată din poziția „OFF”, la luarea contactului aeronavei cu pista pe timpul aterizării.
”S-a reținut din discuții și cu alți piloți faptul că, în cadrul detașamentului ATR, există un obicei de a folosi maneta frânei de urgență/parcare într-o poziție intermediară pentru a sprijini Jurnalul Tehnic de bord al aeronavei (ATL) pe timpul completării sau tava cu mâncare”, se mai precizează în raport.
![](https://greatnews.ro/wp-content/uploads/2020/07/avion1.jpg)
Inspectorii au descoperit și că în timpul zborului și înaintea manevrei de aterizare, s-au purtat unele discuții nerelevante pentru executarea fazelor critice ale zborului, nerespectându-se cerințele conceptului “sterile cockpit”.
Mai mult, echipajul nu a folosit căști de comunicație pe parcursul zborului sub FL100 a constituit un impediment pentru calitatea radiocomunicațiilor și mai ales a intercomunicației între piloți”, se arată în raport.