Cum oferim feedback la locul de muncă: 4 recomandări de pus în practică

Oferirea feedbackului este un aspect esențial al activității oricărui manager. Fie că este vorba despre a oferi feedback pozitiv sau negativ membrilor echipei, cu ajutorul acestui instrument îi ajuți să recunoască aspectele care se pot îmbunătăți pentru a se dezvolta profesional. De aceea, este important să te asiguri că deții abilitățile de comunicare necesare pentru a oferi feedback constructiv la locul de muncă. 

Află mai multe despre cum poți oferi feedback constructiv la locul de muncă.

Oferă feedbackul dificil în întâlniri față în față 

Atunci când un lider trebuie să inspire oamenii sau să îi determine să acționeze, nimic nu se compară cu comunicarea față în față. Oamenii nu numai că vor auzi ceea ce spui, dar vor percepe, de asemenea, semnificația tonului sau inflexiunii vocii, emoției și limbajului nonverbal. Monitorizarea indiciilor nonverbale atunci când poți vedea o altă persoană îți permite să măsori interesul, să ajustezi mesajul, să clarifici dacă observi confuzie. 

În primul rând, a-ți face timp să privești oamenii în ochi și să le transmiți feedbackul, mai ales când este vorba de feedback negativ, este o modalitate de a sublinia și de a consolida mesajele cheie și de a te asigura că informațiile importante ajung la angajați. În cazul feedbackului negativ, un astfel de mesaj nu este inconfortabil doar pentru cel care îl primește, ci și pentru cel care îl oferă. Totuși, prezența în persoană transmite angajatului că este un membru important al echipei și că problema pe care o discutați merită timpul tău.

În al doilea rând, atunci când liderii își demonstrează disponibilitatea de a oferi feedback face to face, relațiile se îmbunătățesc prin creșterea credibilității și a încrederii.

Date recente ne arată că 52% dintre angajați ar prefera ca ședințele online să fie înlocuite de întâlniri în persoană. Informațiile le putem regăsi într-un sondaj Genesis Property, companie românească fondată de Liviu Tudor. Același studiu relevă faptul că 40,3% dintre respondenți deja preferă să participe la ședințele online tot de la birou. Observăm, așadar, cât de importante sunt pentru angajați interacțiunile de la birou și socializarea face to face. Din perspectiva managerului care oferă feedback, gestionarea acestor momente importante față în față ajută la încurajarea dialogului, astfel încât să poți obține o perspectivă în timp real asupra modului în care angajații primesc informațiile, ce au în minte și dacă înțeleg ceea ce le spui și să te asiguri că se simt susținuți și ascultați.

Oferă feedback în timp util 

Înțelegerea modului și a momentelor cheie în care să transmiți feedback eficient este esențială pentru a avea succes în calitate de manager sau lider de echipă. 

În loc să oferi feedback doar în timpul unei evaluări anuale, oferă feedback frecvent pentru a ajuta membrii echipei să se dezvolte mai consistent pe măsură ce lucrează.

Aprecierile pentru o treabă bine făcută sau criticile constructive ar trebui să fie oferite în mod constant și în timp util. Procedând astfel, se creează o atmosferă de comunicare și claritate. Cei din echipa ta se vor simți susținuți și implicați dacă le notezi contribuțiile și le oferi sfaturi atunci când este nevoie. 

Totodată, este important să discuți cu membrii echipei imediat dacă nu au acționat satisfăcător într-o situație dată. Așteptând până când se adună mai multe încălcări s-ar putea ajunge la o situație în care angajatul să simtă că problema este prea mare pentru a fi remediată.

Mai mult, oferă feedback într-un mod care să permită persoanei să răspundă. Permite-i angajatului să explice ce s-a întâmplat și de ce, astfel încât să poți afla ce a dus la un anumit eveniment. Având aceste informații, poate fi mai ușor să îl ajuți să obțină rezultatele pozitive sau să evite potențiale probleme în viitor.

Concentrează-te pe acțiuni, nu pe personalitate 

Comunicarea a ceea ce funcționează bine sau a ce poate fi îmbunătățit este vitală pentru dezvoltarea unei echipe de succes. Dacă știi cum să faci acest lucru în mod eficient, este posibil să stimulezi moralul, să crești rata de retenție și productivitatea. 

Concentrează-te pe comportamentele unui angajat, pe ceea ce face, mai degrabă decât pe trăsăturile de personalitate. De exemplu, unui angajat care obișnuiește să întârzie este mai eficient să îi transmiți următorul mesaj: „Faptul că nu ajungi în timp util cauzează o problemă” în loc să îi spui că “Lipsa ta de punctualitate cauzează o problemă”. Cea mai bună abordare a feedbackului este cea din primul mesaj, deoarece se concentrează pe acțiunile angajatului, în timp ce al doilea mesaj se referă la caracterului persoanei și, cel mai probabil, nu va ajuta la îmbunătățirea sau remedierea problemei.

Fii specific și vino cu exemple

Feedbackul trebuie să fie orientat către soluții, să fie clar și la obiect. Dacă intenția este de a oferi un feedback negativ, evită să folosești comentarii generale precum „Performanța ta trebuie îmbunătățită” sau „Trebuie să te descurci mai bine decât atât”. Acestea pot crea confuzie în ceea ce privește aspectul din activitate care trebuie corectat.

Fii specific cu privire la ceea ce ai dori ca angajatul să facă și oferă-i îndrumări cu privire la modul în care poate aplica feedbackul. De exemplu, „Am observat că ai întârziat la ultimele două termene limită. Aș dori să lucrăm împreună la gestionarea timpului pentru a mă asigura că nu preiei prea multe taskuri și că finalizezi fiecare dintre sarcini în timp util.”

Însă, încearcă să nu rămâi setat pe feedbackul negativ. Nu uita să împărtășești și feedbackul pozitiv, la fel de specific, pentru ca angajații să știe care sunt lucrurile pe care ar trebui să continue să le facă.

Așadar, atunci când este oferit corespunzător, feedbackul transmis membrilor echipei are capacitatea de a ajuta la creșterea și dezvoltarea angajaților, de a îmbunătăți nivelul de încredere și de comunicare și de a consolida legăturile dintre angajați și manageri.

Sursa foto: shutterstock.com