Concursul Cangurul Matematic. “Dacă am reuși să educăm foarte bine copiii, am câștiga lupta cu Universul”

Elevii_Cangurul_in_grecia
Premianții Concursului Cangurul într-o tabără în Grecia

În școala primară am participat pentru prima și ultima oară la Concursul Cangurul Matematic. N-am făcut mare brânză. Cele 75 de minute nu mi-au ajuns să rezolv toate problemele, am intrat în panică și bineînțeles că punctajul final a fost mic. Ceea ce îmi amintesc este uimirea pe care am trăit-o în fața foii de concurs: una dintre probleme ne cerea să alegem varianta corectă a cuvântului „kangourou” văzut în oglindă. Nu mai văzusem niciodată astfel de exerciții, nici nu știam că există. Erau atât de diferite pe problemele-tip cu numărul de capete și de picioare de găini pe care le rezolvam pe bandă rulantă la școală.

De atunci – adică de la mijlocul anilor ’90, Concursul Cangurul Matematic a devenit tot mai popular: în 2011, peste 200.000 de elevi din România s-au înscris în competiție. O cifră uriașă dacă ne gândim că tot atâția elevi au susținut anul trecut examenul de bacalaureat.

Încercând să aflu o explicație pentru imensul succes de care se bucură „Cangurul” am ajuns pe strada General Berthelot din capitală, la numărul 38. Aici, într-o casă ce nu iese prin nimic în evidență față de restul șirului de case aliniate în spatele gardurilor, se află „centrul de operațiuni” al Fundației pentru Integrare Europeană Sigma, organizatoarea Concursului Cangurul în România, alături de Ministerul Educației.

Agitația te izbește de cum intri: telefoanele sună întruna, profesorii întreabă când sunt înscrierile, oamenii vin și pleacă, iar în hol stau stivuite zeci de colete cu reviste și culegeri gata să fie trimise spre școli. Dintr-un birou de la parter se aud voci puternice prinse într-o discuție: aflu că este vorba de o ședință prin Skype cu o echipă de informaticieni care lucrează la informatizarea Concursului Cangurul. E clar, reclama cu Dorel nu ar găsi aici niciun pic de înțelegere.

„Am rămas copil toată viața”

„Foarte mulți profesori nu au timp să-și cunoască elevii. Ei au două ore pe săptămână, la zece clase. Din zece clase au 200 de elevi: când să apuce să-i cunoască pe toți? Și atunci informatizarea trebuie să sprijine profesorii, ca ei să le spună elevilor ce trebuie să învețe”, mi-a explicat la finalul ședinței Boris Singer, președintele fundației, în biroul său cu pereții acoperiți de hărți, desene și dulapuri înțesate de cărți. Mai clar, profesorii vor primi un raport asupra fiecărui elev care a participat la Concursul Cangurul, obținut din analiza răspunsurilor elevului: „Din analiza rezultatelor copiilor rezultă ce știe copilul, ce nu și ce trebuie să învețe. Trebuie să informăm copilul ce poate să facă și ce subiecte trebuie să accentueze”.

De formație profesor de matematică, Boris Singer a dat dovadă de spirit antreprenorial și imediat după decembrie ’89 – dată la care era cercetător și profesor universitar – a înființat Editura Sigma. Inițial edita doar cărți de matematică, dar ulterior s-a extins.

„Și eu ca elev am câștigat olimpiade, am mers în tabere. Am rămas copil toată viața, am rămas în mediul ăsta școlar. Am lucrat pentru școală o viață întreagă, atât ca elev, cât și ca profesor și editor. Am căutat să-l înțeleg foarte bine și să acord o atenție foarte mare educației. Noi, dacă am reuși să educăm foarte bine copiii, am câștiga lupta cu Universul. Limitele noastre, ale întregii omeniri, țin de nivelul de educație”, spune el.

Test din subiectele date la Concursul Cangurul Matematic. Stai bine cu logica și algebra?

Concursul Cangurul Matematic, cel mai popular din lume

Povestea Concursului Cangurul Matematic începe în anii ’80 cu australianul Peter O’Holloran, profesor de matematică în Sydney. El a inventat un nou tip de joc aplicat în școlile din Australia: un chestionar-grilă cu întrebări multiple, corectat de computer. Competiția a cunoscut un succes uluitor.

În anul 1991, doi profesori din Franța – Andre Deledicq și Jean Pierre Boudine – au preluat modelul și au botezat concursul „Cangurul” în semn de recunoștință față de prietenii lor australieni. Un an mai târziu, Concursul Cangurul Matematic ajungea și în România: o echipă de profesori din Sibiu a organizat competiția pe plan local, iar în 1993 modelul a fost aplicat și în alte localități din regiune. „Erau profesori aflați la studiu în Franța și le-au plăcut ideile. Erau profesori entuziaști, iar copiii nu se bucurau atunci de multe produse occidentale ca formă”, povestește Singer.

Din anul 1994, la invitația atașatului cultural al Ambasadei Franței în România, Concursul Cangurul Matematic a început să fie organizat de Editura Sigma, deținută de Boris Singer (din ’98 competiția este organizată de Fundația pentru Integrare Europeană Sigma). „Cum se poate face cel mai bine integrarea în Europa? Nu prin educație?”, spune el.

Concursul Cangurul este cel mai răspândit concurs din lume, explică Singer. În fiecare an participă șase milioane de copii din aproximativ 50 de țări, inclusiv din Asia (Pakistan, Iran, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Mongolia) sau America de Sud (Brazilia, Ecuador, Paraguay, Venezuela). Cei mai mulți participanți sunt în Rusia (aproape două milioane) și în Germania (900.000).

Dar ce este atât de diferit la Concursul Cangurul Matematic față de lecțiile de matematică obișnuite? „De multe ori copiii sunt ancorați în programa de zi cu zi fără a fi puși în situația de a-și aplica cunoștințele în afara școlii. Important este ca ei să fie capabili să transfere informații dintr-un domeniu în altul. Adică să aplice”, explică președintele Sigma. Așadar, Cangurul nu pune accent pe formule, tehnici de calcul, ecuații complexe și învățat pe de rost. Din contră: problemele vor să stimuleze gândirea logică a copiilor, intuiția și creativitatea lor și să le crească viteza de reacție.

Articol recomandat: Părintele-democrat față cu reacțiunea. Ce șanse are el în România?

Iată câteva subiecte de la Concursul Cangurul Matematic:

Clasa a IV-a. În portofelul lui John sunt exact 13 monede, dar numai monede de 5 cenți și 10 cenți. Care dintre următoarele nu poate fi suma de bani din portofelul lui John? A) 80 de cenți; B) 60; C)70; D)115; E) 125.

Clasa a V-a. La concursul de dans sunt zece elevi. Instructoarea de dans are o cutie cu 80 de jeleuri din care servește fiecare fată de la curs cu același număr de jeleuri. La sfârșit, în cutie au mai rămas trei jeleuri. Câți băieți sunt la curs? A) 1; B) 10; C) 3; D) 5; E)7.

Clasa a VII-a. Claviatura unui pian începe și se termină cu clape albe. Pe claviatură, 21 de clape albe sunt așezate numai între clape negre, 30 de clape albe se învecinează cu câte o singură clapă neagră, iar o clapă albă nu are ca vecine clape negre. Câte clape are pianul? A) 52; B) 76; C) 77; D) 88; E) 91.

Concursul_Cangurasul_Matematic
Problemă la Concursul Cangurașul Matematic

Concursul_povestile_cangurului
Concursul Poveștile Cangurului

Concursul_cangurul_matematic_00
Concursul Cangurul Matematic

Mai multe exemple de subiecte de la Concursul Cangurul Matematic găsești aici. Testează-ți perspicacitatea cu niște probleme de clasa a VI-a și a V-a.

“Ideea este să-i învețe să ia o decizie”

În toate țările membre Concursul Cangurul Matematic are loc în perioada martie-aprilie. Multe dintre subiecte sunt comune, dar fiecare țară le poate prelucra în funcție de specificul său. Problemele pentru clasele IV-XII sunt realizate de profesori din mai multe țări, inclusiv români, iar cele pentru clasele I-III sunt făcute de profesori români.

Mulți dintre viitorii olimpici naționali sau internaționali ai României au debutat la Concursul Cangurul Matematic. Asta deoarece în școala primară nu se organizează olimpiade. Prima fază are loc în școlile înscrise la concurs, iar a doua, cea națională în urma căreia se aleg cei mai buni elevi, se desfășoară la București. „Copiii se confruntă încă o dată pentru a da concursul exact în aceleași condiții”, explică Singer.

Timpul nu este foarte îngăduitor cu elevii: în 75 de minute trebuie să răspundă la 30 de întrebări, ceea ce înseamnă că au două minute și jumătate pentru fiecare grilă: „De la clasa a V-a concursul are 40 de întrebări. Numai 30 sunt punctate. El trebuie să-și aleagă întrebările care contează mai mult”. Începând din clasa a VII-a, copiii au și opțiunea ca, dacă sunt siguri că un răspuns dat este corect, să bifeze undeva o căsuță. Dacă au răspuns corect și au bifat căsuța „Sigur”, atunci primesc un punct în plus față de valoarea întrebării. În schimb, dacă au răspuns greșit li se scad două puncte în plus față de cât li s-ar fi scăzut în mod normal (dacă nu bifau nimic). „Ideea este să-i învețe să ia o decizie, să-i învețe să aprecieze riscul. Trebuie să fie responsabili”, continuă el.

„Elevii nu înțeleg ce li se explică la școală”

Fiecare elev își creează o parolă pe care o scrie pe foaia de concurs. La publicarea rezultatelor pe internet, copiii pot să aibă acces la foaia lor de concurs folosind acea parolă și astfel află ce punctaj au obținut, ce au greșit și ce au făcut bine. „Primește o analiză la fiecare problemă. El primește pagini întregi de analize, ceea ce un profesor nu-i poate oferi pentru că nu are atâta timp”, spune Singer.

Președintele fundației crede că, în România, sistemul de învățământ caută în continuare soluții: „Reforma este necesară, dar nu știu cu ce rezultate va fi aplicată. Deși caută soluții, sistemul este într-o oarecare măsură haotic. Unii propun soluții, alții încearcă să le împiedice. Nu este, din nefericire, un acord al tuturor forțelor implicate. Au existat discuții cu părinții, profesorii, sindicatele. Dar forțele prin definiție opuse își fac un ideal, un program, din a se opune. Ei nu caută să construiască ceva împreună, ci numai să se anuleze unii pe alții”.

„Problema foarte gravă în România e că elevii nu înțeleg, de regulă, ce li se explică la școală. Mimează doar că înțeleg. Iar părinții cer rezultate formale. Cer, cu disperare unii dintre ei, rezultate formale: note mari cu orice preț. Este o ruptură între ce predau profesorii, ce înțeleg elevii, ce pretenții au părinții și realitate”, completează el.

Articol recomandat: Anatomia unei relații încâlcite: bunii noștri prieteni imaginari

Concursul Cangurul Lingvist

Începând cu anul 2004, Fundația Sigma organizează și Concursul Cangurul Lingvist, pentru limbile engleză, franceză, germană și spaniolă. Modelul Concursului Cangurul Lingvistic a fost preluat apoi și de alte țări: Austria, Belarus, Bulgaria, Cipru, Georgia, Grecia, Italia, Kazakhstan, Lituania, Pakistan și Ungaria.    

Poveștile Cangurului

Din 2006 se organizează Poveștile Cangurului, un concurs de lectură care le testează elevilor viteza de citire în limba română și nivelul de înțelegere a textului. „Trebuie să citească repede și să înțeleagă repede”, spune Boris Singer. Copilul primește un text și în paralel cu lectura trebuie să răspundă la exercițiile tip grilă de pe margine. De pildă, când citește povestea „Limir-Împărat” de Ioan Slavici are de răspuns la întrebări precum: „Mama Liei crede că norocul… A) și-l face omul cu mâna lui; B) este dat de Dumnezeu; C) este numai pentru cei proști; D) în lumea largă se găsește; E) nu este pentru oricine”.

Cangurașul Explorator

Concursul Cangurașul Explorator se organizează începând cu anul 2010, la clasele I-IV. Proiectul își propune să îi învețe pe copii să cunoască mediul în care trăiesc, să le dezvolte spiritul de observație. „Vizitează un parc, o pădure, un muzeu și se pun întrebări. E un fel de poveste reală care descrie o acțiune în afara școlii”, arată Singer.

Concursul Invest

În cadrul acestei competiții elevii primesc o sumă de bani ipotetică, în mai multe valute (euro, dolari, forinți, lei etc). Copiii trebuie să schimbe valutele astfel încât să obțină profit. Cei mai inspirați dintre ei, care au obținut cele mai mari profituri, primesc premii în bani (între 50 și 200 de lei).

Statistica_romania_elevi_participanti_cangurul
Numărul de elevi români participanți la Concursul Cangurul Matematic

„Avem elevi și eleve care plâng la terminarea taberelor”

Anual, în jur de 450.000 de elevi participă la toate concursurile Cangurul. Premianții primesc aproximativ 60.000 de cărți, 600-700 de locuri în tabere din țară și 150-200 de locuri în excursii în străinătate (alături de profesori). Anul trecut, cei mai buni elevi români au fost în Grecia, Croația, Cehia, Italia sau Bulgaria. Concursurile continuă și în taberele internaționale, în mai toate domeniile: matematică, limbă străine, pictură, ceramică, muzică, dans, sculptură, informatică. Iar în taberele din România au venit copii din Pakistan, Turcia, Kazahstan și Bulgaria.

„Sunt elevi care ne urmează an de an. Formează un grup și sunt prieteni unii cu alții – Cangurul i-a adus împreună. Avem elevi și eleve care plâng la plecare atunci când se termină taberele noastre. E un spectacol foarte înduioșător”, spune Singer.

Concursurile Cangurul sunt finanțate din taxele de participare ale elevilor (11 lei de copil) și din fondurile Editurii Sigma. Fiecare concurent, indiferent de rezultat, primește o diplomă de participare și o broșură ce conține subiectele de concurs, jocuri și probleme.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe pagina noastră de Facebook.

Ce este GreatNews

Cu un simplu Like ești înscris automat în concursul săptămânal, la care poți câștiga, la alegere, una dintre cărțile descrise de noi AICI (lista cărților).