Când știi că este vremea să înlocuiești plăcuțele de frână

Înlocuirea pieselor uzate precum plăcuțele sau discurile atunci când este momentul potrivit, nu vă va face doar economii de bani pe termen lung. De asemenea, vă poate salva vehiculul sau chiar viața într-un accident. Dar de unde știi când să înlocuiești plăcuțele sau saboții de frână? Pentru ce sunt? Care sunt semnele care ne arată că trebuie schimbate?

Ce sunt plăcuțele și ce sunt saboții de frână?

Producătorii auto instalează două tipuri de frâne pe vehiculele de pasageri: frâne cu disc și frâne cu tambur. Ambele folosesc frecare pentru a încetini vehiculul, dar există și diferențe.

Frânele cu disc utilizează plăcuțe frână din bucăți special concepute de material de frecare, realizate din substanțe organice, metalice sau ceramice, presate pe un rotor sau „disc” atunci când șoferul calcă frânele. Frecarea rezultată încetinește vehiculul. Frânele cu disc se găsesc pe axele din față ale tuturor vehiculelor moderne de pasageri și pe puntea din spate a multora.

Frânele cu tambur folosesc, de asemenea, material de frecare, la fel ca plăcuțele de frână cu disc, dar este fixat pe „pantofi” în formă de semilună apăsați pe interiorul unui tambur atunci când călcați pe frâne. Frecarea lor împotriva tamburului încetinește vehiculul. Frânele cu tambur erau folosite pe toate cele patru roți, dar la mașinile moderne și camioanele ușoare, acestea sunt instalate doar pe puntea spate.

Așadar, indiferent de tipul de sistem, frânele se uzează odată cu folosirea, așa că este important să le monitorizați starea, inspectându-le în mod regulat. Dacă se lasă să se uzeze înainte de a fi înlocuite, alte componente ale sistemului de frânare pot fi deteriorate – în special discurile sau tamburul de frână. Pe lângă reparațiile adesea costisitoare, conducerea cu plăcuțe de frână sau pantofi uzați poate duce la condiții de conducere nesigure.

Ce se întâmplă când se uzează plăcuțele sau saboții?

De fiecare dată când cuplați frânele vehiculului, o cantitate mică de material de frecare este uzată de pe plăcuțe și/sau pantofi. În timp, materialul de frecare va deveni mai subțire. Dacă plăcuțele nu sunt înlocuite, materialul de frecare va fi uzat în întregime, expunând piesele de oțel care țineau materialul. Când aceste piese de oțel intră în contact cu discurile sau tamburul, vor rezulta distanțe de frânare excesiv de mari și vor avea ca rezultat deteriorarea discurilor și a tamburilor. Căutați aceste semne pentru a ști când să înlocuiți plăcuțele sau saboții de frână:

  1. Zgomote ascuțite
    Dacă plăcuțele de frână ale unui vehicul au indicatoare de uzură, șoferul poate observa un scârțâit când frânele sunt cuplate. Acest sunet este cauzat de un mic atașament metalic pe placa de suport a plăcuței de frână tocmai în acest scop. Indicatorii de uzură funcționează pe același principiu ca și tragerea unghiilor pe o tablă. Când îl auzi în mod regulat în timp ce frânezi, este timpul să-ți aduci mașina la un specialist în frânare pentru o inspecție. Rețineți că nu toate plăcuțele de frână sunt dotate cu această caracteristică, așa că nu vă bazați doar pe sunet pentru a evalua starea frânei dvs.

Când frânele sunt expuse la condiții umede, cum ar fi după o ploaie, plăcuțele pot prezenta un zgomot foarte similar în timpul frânării. Dacă un sunet dispare după primele câteva ori când folosiți frânele, acesta este un bun indicator că a fost doar puțină umiditate pe plăcuțele sau saboți de frână și nu un semn că trebuie înlocuite.

  1. Regula sfertului de inch
    La frânele cu disc, puteți, de asemenea, să vă inspectați vizual plăcuțele de frână pentru a ști dacă este timpul să le înlocuiți, deși ar putea fi necesar să scoateți roțile pentru a face acest lucru. Privind în jos la ansamblul de frână sau „etrier” care ține plăcuțele de frână, ar trebui să vedeți plăcuțele de frână comprimate pe rotorul de frână. Dacă materialul de frecare de pe placă sau pantof are o grosime mai mică de ¼ inch (aproximativ șapte milimetri), luați în considerare controlul frânelor, mai ales dacă a trecut mult timp de la ultima inspecție.
  2. Șlefuire metalică
    Dacă auziți un zgomot adânc și scăzut, care sună ca o măcinare a metalului, acesta poate fi un semn că nu numai plăcuțele de frână sunt uzate, ci și că plăcuțele de frână sau plăcile de suport ale pantofilor intră în contact cu discurile. Deoarece contactul dintre metal și metal poate cauza foarte repede și mai multe daune în sistemul dvs. de frânare, aduceți vehiculul la un service de service cât mai curând posibil dacă auziți acest tip de zgomot.
  3. Martori
    Unele vehicule au un indicator luminos pe tabloul de bord care va semnala când este timpul să înlocuiți plăcuțele de frână. Verificați manualul de utilizare pentru a vedea dacă vehiculul dvs. este echipat cu sistem de avertizare de nivel scăzut. Amintiți-vă că, dacă lumina se aprinde, va trebui să-l puneți pe mecanic să înlocuiască senzorii de avertizare, precum și plăcuțele de frână. Unii constructori auto au chiar instrumente online în care introduceți serie șasiu și aflați direct dacă aveți acesti martori luminoși sau nu.

Cât rezistă plăcuțele și saboții de frână

Răspunsul real la cât de mult pot dura plăcuțele și saboții de frână va varia de la vehicul la vehicul și de la șofer la șofer. De exemplu, dacă aveți tendința de a conduce cel mai des în zonele urbane sau în trafic intens de navetiști, veți acționa frânele mult mai des decât cineva care conduce în zone rurale sau pe autostrăzi. Unii oameni au tendința, de asemenea, să supra-utilizeze frâna, ceea ce înseamnă că apăsă frâna mai des decât alți șoferi, ceea ce face ca plăcuțele de frână să se uzeze mai repede. În general, se crede că plăcuțele și pantofii de frână sunt bune între între 40.000 și 60.000 de kilometri în utilizare urbană. În situații mai puțin solicitante, cum ar fi conducerea pe autostradă în trafic ușor, frânele pot dura chiar peste 100.000 de kilometri.

sursa foto: pixabay