Căi de comunicare moderne între cetățeni și instituțiile publice

Oamenii au dreptul să cunoască politicile publice și activitățile guvernului lor. Într-o țară democratică și care funcționează bine, instituțiile publice oferă publicului informații fiabile, în timp util și în mod transparent. Comunicarea eficientă între guvern și public este foarte importantă în țările de tranziție, cum este România, unde apar schimbări majore în instituțiile statului, chiar în toate aspectele vieții. Cetățenii au nevoie de certitudini atunci când comunică cu administrațiile publice și au nevoie de canale de comunicare eficiente pentru a le transmite opiniile lor instituțiilor publice.

Deși în România, instituțiile publice funcționează în proporție mai mare pe comunicarea în formă scrisă, tendința majoră este comunicarea în forma digitală. Tehnologia a adus modalități de comunicare mult mai avansate ce pot fi implementate în cadrul instituțiilor publice pentru a asigura accesul mult mai facil la domeniul serviciilor publice. Și una din aceste modalități de comunicare sunt platformele online puse la dispoziția cetățenilor, ce au beneficii considerabile, atât legate de operare rapidă și acces instant la informație, cât și de performanță și rapiditate în livrarea serviciilor. De fapt, orice persoană care intră în contact cu o instituție publică își dorește să adreseze solicitarea către aceasta, dar se așteaptă și la o rezolvare rapidă, eliminând astfel mersul la ghișeu și pierderea de timp.

Astfel de soluții digitale servesc mai mulți contribuabili simultan, nu mai apar erori umane, iar procesul de rezolvare este scurtat. Avantajul lor este că oferă transparență în comunicarea cu cetățenii, oferind ghidaj pentru pașii următori.

O altă cale de comunicare este telefonul mobil. Instituțiile publice au nevoie să pună la punct aplicații online special concepute pentru mobil prin care cetățenii să poată comunica și cu ele. Este mult mai ușor dacă prin intermediul acestor aplicații ei pot să-și plătească taxele și impozitele, pot face o cerere, pot solicita un document sau își pot exprima opinia în legătură cu o situație de interes public. Deja, în acest moment, telefonul este poate cel mai folosit dispozitiv și cel mai util pentru îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi.

Poate nu a fost niciodată mai ușor pentru un cetățean să contacteze instituțiile publice prin intermediul instrumentelor digitale, însă există și alte segmente ale populației ce nu au acces la noile căi de comunicare. De aceea, este esențial ca instituțiile să pună la dispoziția populației informații educative ce îi permit accesul mai facil la serviciile publice în mediul digital.

Dialogul cu cetățenii mai poate fi realizat și prin intermediul soluțiilor digitale ce pun la dispoziția lor modalități de plată online a taxelor și impozitelor, a amenzilor sau a datoriilor la stat. Astfel, se evită prezentarea fizică la ghișee și pierderea de timp stând la cozi. De aceea, punerea la dispoziția cetățenilor de către primării de aparate funcționale prin care ei își pot accesa contul și vedea ce au de plătit este foarte importantă. În România, tot mai multe instituții publice, precum ANAF, primării locale, Registrul Agricol, au creat platforme digitale pe care cetățenii își pot crea conturi și pot vizualiza în mod transparent ce datorii mai au de achitat.

Conform mdlpa.ro, cetățenii își doresc să aibă acces la o administrație eficientă, ce reușește să simplifice procesele interne și care este deschisă și receptivă la soluții inovatoare. Ea trebuie să fie îndreptată spre beneficiarii lor, adică contribuabilii, prin instrumente moderne digitale pe care tehnologia le-a creat.

Sursa foto: pexels.com