Românul Lucian Gheorghe lucrează la Nissan-ul care citeşte gândurile şoferilor

masina_care_citeste_gandurile
Producătorul auto Nissan a iniţiat o colaborare cu Şcoala Politehnică Federală din Lausanne, pentru a produce interfeţe creier-maşină. Nu este un plan futurist al producătorului japonez, deoarece cei de la Lausanne au creat deja un sistem care permite persoanelor cu handicap locomotor să îşi controleze scaunele rulante cu ajutorul gândului şi mişcărilor ochiului.

Nissan doreşte ca această tehnologie să fie prezentă şi pe maşinile sale şi să contribuie la un control mai simplu al maşinii şi, în primul rând, la creşterea siguranţei.

Dacă inginerii vor găsi soluţia tehnică, sistemul va funcţiona astfel: după ce va scana creierul şoferilor – identificând zonele care se activează şi se dezactivează, cele cu activitate intensă şi cele cu activitate slabă – maşina va fi capabilă să prezică viitoare mişcare şi intenţiile şoferului.

Maşina se pregăteşte din plin pentru manevră

De exemplu, atunci când sistemul realizează că şoferul se pregăteşte să vireze la stânga, maşina se va pregăti din timp pentru această manevră. Cum? Îşi va adapta viteza în funcţie de unghiul virajului şi va alege poziţia ideală pe şosea pentru a aborda virajul în siguranţă.

„Ideea este să punem în comun şoferul şi inteligenţa vehiculului astfel încât să eliminăm abordările greşite ale manevrelor, iar, odată realizat acest obiectiv, şofatul va fi mult mai sigur”, a spus Jose del Millan, lider de proiect la Şcoala Politehnică Superioară din Lausanne, citat de sciencebusiness.net.

O astfel de maşină ar putea fi capabilă să evită multe dintre accidentele rezultate în urma depăşirilor hazardate. În plus, maşina va frâna imediat ce şoferul se va gândi să apese pe pedala de frână. În mod normal, între momentul în care intenţionează să apese frâna şi cel în care piciorul apasă pedala, trec câteva fracţiuni de secundă foarte valoroase.

Lucian Gheorghe pune Nissan-ul pe gânduri

Vara aceasta, echipei de la Lausanne i s-a alăturat un cercetător român. Lucian Gheorghe trăieşte de 14 ani în Japonia şi s-a angajat la Centrul de Cercetare de la Nissan după absolvirea facultăţii de Ştiinţa Calculatoarelor şi Inteligenţă Artificială, Universitatea Kobe.

La Nissan, Lucian Gheorghe s-a ocupat cu sistemele de asistare a şoferului. O altă sarcină este de a găsi modalităţi de utilizare în industria auto a descoperirilor medicale în domeniul cunoaşterii mediului uman.

„În urma colaborării cu Şcoala Politehnică, cred că, pe lângă contribuţia ştiinţifică, vom reuşi să găsim soluţii inginereşti care ne vor apropia de un important obiectiv: să oferim tuturor şansa de a se deplasa liber şi în siguranţă”, speră Lucian Gheorghe.