Învățătoarea care le predă elevilor pe ritmuri de dans: „Dimineața începe cu o întâlnire terapeutică”

Învățătoarea Coziana Zaharia
Învățătoarea Coziana Zaharia

Coziana Zaharia, învățătoare la Școala Gimnazială „Ionel Teodoreanu” din București, cu o experiență de peste 23 de ani a primit în 2019 profesor Merito. Este vorba despre un proiect al antreprenorilor din România, reuniți în Romanian Business Leaders (RBL), care „recunosc public și material meritele profesorilor valoroși” din țara noastă. Gala s-a desfășuriat sun Înaltul Patronaj al Președintelui României. Inițiatorea proiectului Merito este Măriuca Talpeș, co-fondator Bitdifender.

Învățătoarea Coziana Zaharia este dintr-o familie de dascăli. Bunicul din partea tatălui a fost învățător, mama ei la fel, tată ei a predat fizică și chimie, iar unchiul și mătușa au fost profesori de istorie și matematică.

„Toată copilăria mi-am petrecut-o pe sub băncile claselor unde predau părinții mei. Acum, după ce am ales acest drum, sunt împlinită că pot să las ceva în urma mea”, a declarat învățătoare, pentru adevarul.ro.

În ultimii 16, învățătoarea a adoptat alternativa educațională de predare „Step by step”, iar pe lângă orele de curs clasice, face cu elevii și activități artistice. Mai exact, copiii participă la cursuri și competiții de teatru sau dans.

Diminețile, înainte de ore, între 8:00 și 10:00, încep o trezire a minții corpului. „Este o întâlnire terapeutică, o modalitate de a vorbi fiecare dintre noi şi de a ne aşeza pe scaunul celui care are nevoie de sprijin din partea noastră, care are nevoie de apreciere atunci când realizează ceva.

Când se aşază pe scaunul autorului, cum îl numim noi, se dezinhibează. Sunt copii care vin abătuţi câteodată pentru că au avut o problemă de relaţionare sau se simt vinovaţi pentru că n-au recunoscut o greşeală pe care au făcut-o. Cu timpul, aşezându-se pe acel scaun, copiii învaţă că vor găsi sprijin din partea colegilor“, explică Coziana Zaharia.

În clasa ei nu există critică, iar greșelile sunt văzute în mod constructiv, ca o formă de progres. După cele două ore, urmează ca fiecare elev din clasă să își stabilească un obiectiv de realizat.

Cum se învață matematica prin muzică și dans

Copiii sunt învățați să lucreze în echipă, iar în lecțiile de matematică sunt strecurate jocul și teatrul. Potrivit adevarul.ro, cifrele prin bătăi de picior, aşa cum se ţine ritmul. De pildă, 7 înmulţit cu 5 nu înseamnă calcule în gând, ci paşi făcuţi prin sala de clasă. Tehnica merge la anumiţi copii, în timp ce cu alţii foloseşte metoda calendarului.

Elevii trebuie să spună diverse cifre dintr-un calendar pentru că, în cazul lor, funcţionează ceea ce se numeşte matematica vizuală. Unii dintre copii fac calcule acum mişcându-şi capul în direcţia unde erau scrise numerele pe calendar şi imaginându-şi cifrele.

„Când au început să se ridice mâinile în clasă, am realizat că au o memorie vizuală extraordinară. Copiii mi-au cerut apoi operaţii şi mai dificile, aşa că eu i-am rugat să-mi spună cu ochii închişi numerele existente pe calendar în ordine inversă. Mi le-au spus pe toate şi a fost fabulos“, a fost revelaţia învăţătoarei când a aplicat matematica vizuală la clasă.

Tot prin muzică, ținând ritmul cu piciorul, au învățat mai rapid și mai ușor să despartă în silabe cuvintele, la limba română.

Învățătoarea spune că oamenii au mai multe tipuri de inteligenţă, dar că una este dominantă şi îşi propune să o identifice la fiecare copil din clasă. Când un elev se blochează la un lucru care pentru alţii este uşor, caută o soluţie potrivită pentru a-l scoate din impas. Coziana Zaharia îşi încurajează copiii să se bucure pentru reuşitele colegilor, să se aplece asupra celuilalt, dar nu ca să-l critice, ci ca să-l asculte şi să-l ajute să progreseze.

„Consider că este datoria mea de dascăl să ajut copilul să înţeleagă că poate. Nici eu nu sunt bună la anumite lucruri, dar mă pricep la altele şi ştiu care sunt atuurile mele. Fiecare copil sclipeşte pe o anumită zonă şi eu caut să o identific, iar ca să fac asta, e necesar să explorez. Asta înseamnă să merg pe toate laturile dezvoltării lui“, explică dascălul, pentru adevarul.ro.