Înțelegeri pentru scumpirea RCA. Amenzi uriașe pentru firmele de asigurări

FOTO: manfredrichter/Pixabay.com
FOTO: manfredrichter/Pixabay.com

Consiliul Concurenței a sacționat nouă firme de asigurări și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) cu 246,74 de milioane de lei, echivalentul a peste 53 de milioane de euro.

Amenzile au fost date pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domenul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă RCA, potrivit Consiliului Concurenței.

Au fost amendate următoare companii:

  • Allianz – Țiriac Asigurări – 43,44 milioane de lei
  • Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group – 36,97 milioane de lei
  • Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări – 22,04 milioane de lei
  • Carpatica Asig – 26,86 milioane de lei
  • Euroins România Asigurare-Reasigurare – 6,35 milioane de lei
  • Generali România Asigurare Reasigurare – 21,45 milioane de lei
  • Groupama Asigurări – 35,38 milioane de lei
  • Omniasig Vienna Insurance Group – 40,53 milioane de lei
  • Uniqa Asigurari – 13,57 milioane de lei
  • UNSAR – 160.436 lei

Consiliul Concurenței a anunțat că firmele respective au participat la un schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intențiile acestor societăți de a majora tarifele RCA.

„Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenței pe piața serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societățile de asigurare nu și-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acționat concertat pe piață, ținând cont de discuțiile de a-și majora tarifele purtare în cadrul asociației”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenței.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chiritoiu, a subliniat că asociațiile au un rol important și este legitim că membrii acestora să se întâlnească și să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informații sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la prețuri actuale sau viitoare.

„Aceste schimburi de informații sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenților și favorizează coordonarea comportamentului pe piață, eliminând concurență. Pe o piață concurențială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiții avantajoase, fiecare stabilindu-și în mod independent politică de tarife în funcție de propria strategie și de structura costurilor implicate de desfășurarea activității”, a declarat Bogdan Chiritoiu.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.