Legea prin care se dorește extinderea valabilității pașapoartelor a fost votată în Parlament

FOTO: Wikimedia Commons
FOTO: Wikimedia Commons

Senatul a adoptat proiectul de lege al Guvernului privind extinderea termenelor de valabilitate a pașapoartelor simple electronice de la 5 ani la 10 ani în cazul persoanelor care au împlinit vârsta de 25 de ani și de la 3 ani la 5 ani pentru cei cu vârste între 12 și 25 de ani.

Potrivit Agerpres.ro, proiectul este menit să să fluidizeze activitatea serviciilor de paşapoarte prin scăderea numărului de solicitări pentru eliberarea documentelor.

Pentru eliberarea unui paşaport simplu temporar în termen de 3 zile trebuie să existe situaţii de urgenţă obiective, determinate de motive de sănătate, familiale sau profesionale în care titularul nu dispune de timpul necesar pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic. Această urgenţă va trebui dovedită în momentul depunerii cererii de eliberare a paşaportului simplu temporar.

Cei care nu doresc eliberarea unui paşaport simplu electronic pot solicita eliberarea unui paşaport simplu temporar care le va fi eliberat în intervalul în care se emite paşaportul simplu electronic.

Senatul a adoptat un amendament la propunerea legislativă care prevede că „exercitarea de către o persoană a dreptului la liberă circulaţie în străinătate se suspendă când aceasta este inculpată într-o cauză penală şi a fost dispusă, în condiţiile Codului de procedură penală, instituirea unei măsuri preventive, cu impunerea după caz, a obligaţiei de a nu părăsi o anumită limită teritorială, fixată de organul judiciar, decât cu încuviinţarea prealabilă a acestuia”. Proiectul va primi votul final în Camera Deputaților.

Valabilitatea pașaportului la fel ca în alte țări din Europa

Măsura ar aduce România la actualele standarde europene. Termenul de valabilitate pentru pașaport este de 10 ani în țări precum Austria, Cehia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia sau Irlanda.

Purtătorul de cuvânt al Executivului a spus că proiectul de lege are în vedere, printre altele, o reevaluare mult mai clară în ceea ce privește eliberarea pașaportului simplu temporar.

„Pentru eliberarea unui astfel de document, deci paşaport simplu temporar, trebuie să existe situaţii de urgenţă obiective, determinate de motive de sănătate, familiale sau profesionale în care titularul nu dispune de timpul necesar pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic. Această urgenţă va trebui dovedită în momentul depunerii cererii de eliberare a paşaportului simplu temporar.

Pentru situaţiile în care se solicită eliberarea unui paşaport simplu temporar în scopul deplasării minorului în străinătate, e o chestiune foarte importantă, pentru studii sau concursuri oficiale organizate de instituţii străine, a fost eliminată obligaţia ca documentele doveditoare să fie autorizate de o autoritate administrativă română.

Un copil care merge la un concurs internaţional poate veni cu dovada că merge la concurs, nu trebuie să existe celebra ştampilă”, a mai adăugat Barbu, într-o conferință de presă.

Cum îți faci pașaportul

Ai nevoie de cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie insoțită de certificatul de naștere, în original, bineînțeles, cât și de chitanțe, drept dovadă a achitării taxelor pentru emiterea pașaportului, în original.

Programările pentru ridicarea pașapoartelor se pot face si online, aici.

Pașaportul simplu electronic costă 218 și 280 de lei și se eliberează în termen de minim 10 de zile lucrătoare, și maxim 30 de zile.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.