Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a publicat rezultatele unor teste care compară competențele elevilor din diferite țări din lume, anunță BBC.
Testele PISA, aplicate de OECD, compară nivelul competențelor elevilor de liceu în vârstă de 15 ani din peste 70 de țări din lume la următoarele discipline: matematică, științe și competențe lingvistice.
Iar ierarhia rezultată este foarte diferită de clasamentele pe universități, care sunt dominate de instituții din SUA și din Marea Britanie (ca de exemplu Harvard, MIT, Stanford, Oxford sau Cambridge).
OECD a testat competențele elevilor și a descoperit că cei mai buni nu erau în SUA sau în Marea Britanie, ci în Japonia și în Finlanda.
Iată cum arată clasamentul celor mai buni elevi din lume în ceea ce privește competențele lingvistice (scris, citit etc). Topul se bazează pe rezultatele la teste, și nu pe reputația instituțiilor de învățământ:
1. Japonia
2. Finlanda
3. Olanda
4. Australia
5. Norvegia
6. Belgia
7. Noua Zeelandă
8. Anglia
9. SUA
10. Cehia
În schimb, țări precum Italia, Spania și Grecia au obținut rezultate slabe.
Andreas Schleicher, director în domeniul educației în OECD, a declarat că rezultatele arată că nivelul competențelor elevilor poate varia foarte mult. Chiar dacă toți acești tineri au diplome în același domeniu, există diferențe majore în ceea ce privește calitatea educației primite.
„Când vine vorba de competențe lingvistice avansate, s-ar putea să fie mai bine să obții o diplomă de liceu în Japonia, în Finlanda sau în Olanda decât una universitară în Italia, Spania sau Grecia”, a explicat specialistul.
Succesul unui sistem educațional precum cel din Finlanda s-ar putea datora în egală măsură sistemului de învățământ preuniversitar, precum și universităților din această țară, a arătat Ben Sowter, director al QS World University Rankings, unul dintre cele mai cunoscute clasamente universitare din lume.
Unde se clasează România?
Sowter a mai arătat că topul OECD aduce din nou în lumină o întrebare mult mai veche: ar trebui ca țările să investească pentru a se asigura că nivelul de educație general ajunge la un nivel bun sau ar trebui să se axeze pe cultivarea unor instituții de elită, cu rezultate bune la nivel mondial?
Unii experți tind să favorizeze prima variantă, deoarece economia unei țări ar avea mai mult de câștigat datorită unui nivel de pregătire suficient de înalt al tinerilor decât de pe urma unui sistem în care există diferențe uriașe între instituțiile de învățământ.
În vreme ce clasamentele pe universități pot sublinia diferențele dintre instituții, ele nu pot fi folosite pentru a evalua cât de performant este un întreg sistem educațional.
Rezultatele finale ale testelor OECD de anul trecut vor fi publicate la sfârșitul anului 2016.
În ceea ce privește performanțele României, la testele de matematică din 2012 România a obținut 445 de puncte și s-a clasat pe la mijlocul clasamentului, departe de vârful dominat de Shanghai (cu 613 puncte), Singapore (573), Hong Kong (561), Coreea de Sud (554), Macao (538) sau Japonia (536).
Dacă v-a plăcut acest articol, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.
Recomandările editorilor GreatNews:
Singura universitate din România care a intrat în TOP 150 cele mai bune din lume pe discipline
Singura universitate din România care a intrat în TOP 800 cele mai bune din lume
Patru universități din România, incluse în topul celor mai bune instituții de învățământ din lume
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: