Bicicliștii își caută locul în Bucureștiul mașinilor

pistă de biciclete
Pistă de biciclete nefuncțională. Foto: optar.ro

Primăria București nu mai poate amâna trecerea la un transport prietenos cu bicicliștii și pietonii, fiind obligată de Uniunea Europeană, prin Planul de Mobilitate, să facă această schimbare, a explicat Stadler Reinhold, asistent la Universitatea de Arhitectură și Urbanism, membru al grupului de lucru pentru mobilitate din cadrul Primăriei București, și totodată un biciclist înrăit, într-un interviu pentru green-report.ro.

“Până acum, de câte ori apăreau probleme de trafic, soluția optimă consta în lărgire, pasaje etc. Dar în momentul în care lărgești, crește cererea, crește traficul. Lărgești până la infinit dar niciodată nu o să ai o situație ideală. Planul de Mobilitate vrea să susțină acest schimb de gândire – tu, de fapt, nu mai ataci problema din punct de vedere al lărgirii infrastructurii, ci ataci și mentalitatea omului în așa fel încât el încet încet să renunțe la autovehicul, să revină la transportul în comun sau la bicicletă, după caz. Sau chiar mersul pe jos”, a explicat Stadler Reinhold.

Urbanistul a început să participe la discuțiile din grupul de lucru înființat de Direcția Transporturi, Drumuri și Siguranța Circulației a Primăriei Municipiului București în noiembrie 2012. Specialiști, ONG-iști, reprezentanți ai RATB și cercetători se întâlnesc regulat pentru a schimba idei, pentru a dezbate problemele curente ale orașului și pentru a găsi cele mai bune soluții pentru traficul din București. Reinhold a contribuit la subgrupul dedicat bicicletelor și, împreună cu colegii săi, a prezentat o propunere pentru Piața Victoriei.

“Singurele piste de biciclete care există, cele trei legale – Aviatorilor, Berzei-Buzești și Calea Victoriei – se întâlnesc într-o gaură. Piața Victoriei nu le leagă sub nicio formă. Noi am încercat să găsim o variantă prin care biciclistul să parcurgă în siguranță și într-un timp optim Piața Victoriei. Propunerea includea lungirea undei de roșu pentru autovehicule astfel încât bicicliștii să poată traversa în siguranță piața. Am ajuns cu ea până la Comisia de Trafic. În final, au spus că se poate face, dar nu s-a mai întâmplat mai nimic”, a povestit Reinhold.

București, un oraș extrem de poluat

Însă tranziția spre un transport ecologic nu mai poate fi amânată. Planul de Mobilitate – un document european, finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare printr-un acord cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice – stabilește direcțiile majore și prioritățile pentru ca orașul să evolueze în direcția corectă.

“O serie însemnată de fonduri se alocă pe baza acestui document. Dacă Bucureștiul primește bani gratuiți pentru asemenea intervenții în favoarea bicicliștilor și pietonilor deja nu mai are încotro”, a apreciat Reinhold.

În București există o pistă de biciclete de maximum 10 kilometri, formată din trei piste nelegate între ele, bilanțul fiind unul rușinos pentru o capitală europeană în 2015, mai notează green-report.ro. În ciuda acestui fapt, comunitatea de bicicliști continua să crească, iar acest lucru se vede în creșterea vânzărilor magazinelor, prin popularitatea centrelor de închiriere de biciclete și prin inițiativele companiilor care își încurajează angajații să meargă cu bicicleta.

“Avem un drum destul de lung de la recreere la partea de navetism și la deplasare la locul de muncă, pentru că asta e ce schimbă cu adevărat orașul din punct de vedere al transportului”, a mai spus Reinhold.

Traficul din București este una dintre cele mai semnificative surse de poluare din oraș. Bucureștenii sunt expuși la un nivel ridicat de noxe provenite de la mașini, iar eșecul autorităților de a asigura un aer curat locuitorilor a fost sancționat de UE prin procedura de infringement încă din 2013. Dacă autoritățile nu implementează măsuri eficiente de îmbunătățire a calității aerului, ne așteaptă amenzi de mii de euro pe zi.

Recomandările editorilor GreatNews:

Orașul cu cel mai congestionat trafic din Europa se află în România
Top 5. Cele mai reușite păcăleli de 1 aprilie
Top 5. Cele mai nereușite păcăleli de 1 aprilie

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.