Legea care stabilește noua taxă de poluare pentru autovehicule a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2012. De acum, vor plăti taxa și cei care vând o mașină înmatriculată în România înainte de 2007, indiferent de clasa de poluare a mașinii. Asta va mări fără îndoială prețul mașinii, iar cumpărătorul va fi și el pus la plată.
Până în 2012, taxa de poluare era plătită doar de cei care cumpărau mașini second hand din străinătate și le înmatriculau în România sau la prima înmatriculare a unui autovehicul nou. În cazul mașinilor noi, taxa este însă mai mică, deoarece norma de poluare este Euro 5.
Taxa de poluare 2012 depinde de trei caracteristici ale mașinii: vechimea ei, norma de poluare și capacitatea cilindrică. Cu cât mașina este mai veche, iar capacitatea cilindrică mai mare, proprietarul va plăti mai mult.
Taxa de poluare – atât în forma de anii trecuți, cât și în cea din 2012 – este considerată abuzivă, iar cei care au contestat-o în instanță au primit câștig de cauză. Aceasta ar fi și prima formă de a evita taxa de poluare 2012, acționarea statului în instanță.
Taxa de poluare 2012 poate fi evitată astfel:
1. În instanță
a. Proprietarul unui autoturism dă în judecată statul român pentru a recupera suma plătită pentru taxa de poluare 2012. El va merge cu un dosar compus din următoarele documente: copia cărții de identitate a mașinii, copia deciziei de calcul eliberată de ANAF, copia chitanței primite la achitarea taxei, contractul de vânzare/cumpărare.
Pentru un astfel de caz, va trebui să scoateți din buzunar 500 de lei, dar veți avea cu siguranță câștig de cauză. Pentru a face o comparație, iată care sunt taxele pe care le veți plăti, în funcție de modelul mașinii. Taxa de poluare 2012 va fi recuperată peste câteva luni.
b. Proprietarul dă în judecată statul pentru a nu plăti taxa de poluare 2012. În această situație, vei primi aviz favorabil, doar că apare o mare problemă: avizul vine după 6-12 luni.
2. Contractul de comodat
Acest contract încheiat între vânzător și cumpărător vă dă șansa să scăpați de taxa de poluare 2012. Asta deoarece actul stipulează că vânzătorul dă spre folosință temporară mașina. Problema este că proprietar este în continuare vânzătorul, așa că ar trebui să vă înțelegeți destul de bine cu acesta.
Există și varianta să îi plătiți banii vânzătorului, iar acesta să rămână proprietarul mașinii. În cazul acesta, nu se va mai plăti taxa de poluare 2012, dar vă puteți trezi oricând fără mașină.
Dacă, așa cum spuneam, îl cunoașteți pe proprietar și aveți încredere, vă sfătuim să optați pentru contractul de comodat. Astfel, dvs veți putea să plătiți personal celelalte taxe și impozite pentru mașină, precum și amenzile.
3. Numerele bulgărești
În Bulgaria, echivalentul taxei noastre de poluare este o taxă de aproximativ 500 de euro, indiferent de vechimea mașinii. Însă, în 2011, autoritățile române au anunțat că șoferii români care au mașini cu numere de Bulgaria nu pot circula cu ele mai mult de 90 de zile prin țară.
Dar a fost găsită o soluție: mergi la bulgari, plătești taxa și mașina e trecută în proprietatea unei firme sau persoane fizice de acolo. Dacă analizăm suma plătită în România pentru taxa de poluare 2012, este mult mai ieftin să îți înființezi un PFA în Bulgaria numai pentru a plăti taxe mai mici la mașinile familiei.
Dacă acest articol ți-a fost de folos, dă-ne un like pe pagina noastră de Facebook.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: