Războiul taximetriștilor cu internetul. Trei aplicații pe care le acuză de „concurență neloială”

FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro
FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro

Taximetriștii au protestat în fața guvernului acuzând platforme precum Uber de „concurență neloială”, dar și nemulțumiți de faptul că fenomenul pirateriei ar fi luat amploare.

Protestul a fost organizat de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), care susține că a ajuns la un acord cu guvernul. Însă, în paralel, potrivit RFI, COTAR a dat în judecată Uber, dar și companiile care au dezvoltat aplicațiile mobile Star și Clever.

În cazul Clever, instanța s-a pronunțat deja, săptămâna aceasta și a respins sesizarea, pentru lipsa calității procesuale. COTAR poate face însă apel. În cazul Star Taxi, dosarul este încă în analiză.

Potrivit unor surse din piață, citate de jurnaliștii de la RFI, demersul ar fi motivat de încercarea de a păstra un monopol al dispeceratelor tradiționale, încă impuse de lege. Șoferul de taxi e obligat să fie arondat unui dispecerat, să aibă stație, pentru care plătește, în funcție de companie, de la 100-150 de lei până la 300. Până la apariția aplicațiilor mobile, mașinile aveau și câte două antene montate (respectiv două stații) pentru care șoferii plăteau lunar sume consistente.

Răspunsul Clever Taxi

Clever Taxi, de exemplu, este cea mai populară aplicație pentru chemarea unui taxi din România. Aplicaţia pune în legătură utilizatori din peste 20 de orașe din țară cu mii de șoferi de taxi ce folosesc aceste servicii, rata lor de satisfacție fiind de 95%, conform unui studiu intern efectuat în februarie 2017.

„Șoferii de taxi au adoptat aplicația Clever Taxi pentru că le ușurează munca: pot lua legătura cu utilizatorii și le pot oferi opțiunea de plată a cursei direct din aplicație, au siguranță sporită prin faptul că toate cursele sunt înregistrate și utilizatorii sunt validați. Toți șoferii ce sunt în sistemul Clever Taxi au toate actele la zi. Sunt verificați temeinic și nu le este permis accesul în sistem fără aceste acte.

În acest context, toate acțiunile COTAR arată frica de avans tehnologic și de adoptare a lui. Este normal ca un utilizator să aibă instalată o singură aplicație pentru a chema cea mai apropiată mașină și nu să-și instaleze 10 aplicații pe care să le folosească simultan. Această frică vine din faptul că produsul lor (companiile de taxi/dispeceratul) nu este suficient de bun pentru ceriențele actuale ale pieței”, transmit reprezentanții Clever Taxi, printr-un comunicat de presă.

Răspunsul Uber

Și Uber a avut un răspuns la protestul taximetriștilor. Reprezentanții aplicației au spus că sunt „pro-reglementare” și că își dorescă să funcționeze într-un cadru „care definește serviciile noi precum Uber”.

„Serviciile Uber sunt 100% fiscalizate – mii de şoferi parteneri Uber sunt înregistraţi ca PFA sau SRL şi plătesc taxe pentru veniturile generate prin intermediul platformei Uber. La rândul său, compania Uber are o subsidiară înregistrată în România, plătind taxe la bugetul de stat.

Între 75% şi 80% din suma încasată de un şofer partener pentru o călătorie îi revine acestuia. Pasagerii primesc o factură fiscală după fiecare cursă”, se arată în comunicatul transmis de Uber.

În luna iunie a anului trecut, Comisia Europeană și-a manifestat sprijinul față de astfel de aplicații și a susținut că statele ar trebui să interzică funcționare acestor platforme doar în ultimă instanță.

Răspunsul Guvernului

Premierul Sorin Grindeanu a declarat, după protestul taximetriștilor, că înțelege nemulțumirea acestora, însă a precizat că nu va accepta o ordonanță de urgență acest caz, ci va elabora un proiect de lege.

„Ministrul pentru Dialog Social s-a întâlnit cu reprezentanţii (…) asociaţiei respective. (…) Nu Guvernul rezolvă chestiunile care ţin de autorizaţii, de Ilfov, de Bucureşti ş.a.m.d. (…) În schimb, înţeleg nemulţumirile legate de anumite reglementări din lege, dar (…) cred că dezbaterea publică e cea mai bună.

A plecat o propunere de la Ministerul Transporturilor spre avizare către celelalte ministere. Eu le-am cerut, după ce am văzut minuta cadru semnată de ministrul Petrea cu cei de care vorbeam, să se facă dezbatere şi în niciun caz nu dăm ordonanţă. Facem un proiect de lege”, a declarat Grindeanu.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.