Pe calea distrugerii. Cea mai frumoasă şosea din ţară împărtășește soarta drumurilor românești

transalpina
Transalpina. Foto: Saturnian via Wikimedia Commons

Firma care a început construcţia șoselei Transaplina a intrat în faliment, iar de aproape trei ani lucrările sunt sistate. La ora actuală, statul caută alţi bani pentru a continua şoseaua şi pentru a repara ce s-a stricat între timp, relatează digi24.ro.

Lucrările de modernizare a șoselei Transalpina au început în anul 2009, fiind desfășurate de firma omului de afaceri Nelu Iordache, cu bani primiți de la stat. Transalpina, numită și „Drumul Regelui”, era o o cale peste munţi pietruită de Carol al II-lea în anul 1930.

Omul de afaceri Nelu Iordache este în prezent judecat, fiind acuzat de procurori de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune, în legătură cu deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nădlac – Arad, de aproximativ 22 de kilometri, potrivit adevărul.ro.

El a fost închis un an şi cinci luni, iar ulterior s-a aflat în arest la domiciliu. De la sfârșitul verii trecute el are dreptul de a-și părăsi domiciliul, dar se află sub control judiciar și nu are voie să părăsească Bucureștiul.

Cabanierii: „Suntem aproape de faliment”

Lucrările la Transalpina au fost sistate în urmă cu trei ani pe ultima sută de metri, când muncitorii mai aveau de turnat ultimul strat de asfalt şi de pus marcajele de protecţie. În total, s-au cheltuit 230 de milioane de euro pentru ca şoseaua să fie aproape terminată.

Între timp, asfaltul s-a degradat. Anul trecut, specialişti din cadrul Companiei Naţionale de Dumuri şi Autostrazi au luat mostre din asfalt pentru a vedea dacă s-a degradat. Au ajuns la concluzia că şoseaua nu mai prezenta siguranţă, aşa că pentru a nu pune în pericol viaţa şoferilor, CNADNR a decis să închidă Transalpina.

Până când drumul va fi modernizat complet, cabanierii au de suferit. Ei spun că sunt aproape de faliment pentru că numărul turiştilor a scăzut de la 10.000 pe weekend la câteva sute.

„Majoritatea suntem aproape de faliment, suntem în insolvenţă şi de-abia acum cu zăpada aceasta am început să ne revenim puţin”, a povestit Constantin Pănescu, proprietarul unui hotel.

Pentru a-şi recupera aceste pierderi, proprietarii de cabane din Rânca au dat în judecată CNADNR. Astfel, statul ar putea să plătească de două ori: atât pentru terminarea lucrărilor, cât și pentru eventualele despăgubiri.

Recomandările editorilor GreatNews:

Cele mai frumoase drumuri montane din România: de la Transalpina la Transfăgărăşan
Cele mai frumoase drumuri din lume
Secretul unei vieţi fericite. Cele 7 lecţii ale lui Tolstoi

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.