Două mărci românești celebre în comunism ar putea reveni pe piață

FOTO: ceasuridecolectie.ro
FOTO: ceasuridecolectie.ro

Compania „Mecanică Fină”, deținută de un italian, va face în următoarea perioadă un studiu prin care dorește să relanseze celebra marcă de ceasuri Orex, foarte populară în perioada comunistă.

Marca Orex, care vine de la „ora exactă”, a început să se comercializeze spre sfârșitul anilor `70. Comuniștii au vrut să fabrice ceasurile de mână mai întâi la uzinele Victoria din Arad, însă apoi s-a preferat „Mecanica Fină” din București.

„Trecând prin halele de strungărie sau calibre, prin atelierele de montaj sau orologie, în mod involuntar eşti îndemnat să îi compari pe oamenii muncii de la Întreprinderea de mecanică fină – Bucureşti cu nişte adevăraţi bijutieri.

Un argument este şi acela că, numai cu cîteva zile înainte de Congresul al XII-lea al partidului, pe banda de montaj au ieşit primele ceasuri electronice de mână fabricate în ţara noastră”, scria ziarul comunist Scânteia la sfârșitul anului 1979.

Inițial, pentru mecanisme, au fost negocieri cu producătorii elvețieni Sandoz și Lanco și nemții de la Ruhla. Însă, pentru că se dorea un ceas popular, ieftin, s-a preferat varianta ieftină Sea Gull din China.

După 1990 s-a încercat o revenire pe piață a ceasurilor Orex și s-au schimbat mecanismele chinezești cu produse de la Slava-URSS, însă nu s-au bucurat de succes.

Mobra ar putea accelera din nou

Trei antreprenori români, care deocamdată și-au deschis doar un magazin de haine pentru motocicliști, spun că au început să facă „research” pentru a readuce pe piață Mobra. Potrivit acestora, designul și asamblarea noilor modele este estimată la aproximativ 500.000 de euro.

„Pasionaţii de motorete, scutere şi motociclete, amatori sau profesionişti, se vor putea bucura de un brand 100% românesc, cu istorie. Fabrica din România va produce o gamă largă de produse, de la motorete, la scutere şi motociclete, cu motoare începând de la 50 cc până la capacităţi mari”, se arată într-un comunicat al Mobra Shop.

Mobra a fost produsă, timp de 23 ani, la fabrica Metrom din Braşov, în timp ce asamblarea era realizată la Uzina Mecanică Tohan. Producţia a început în 1971.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.