Cine era pilotul care a prăbușit un avion cu 150 de oameni la bord. Alte accidente similare

germanwings
Aeronava Germanwings care a fost prăbușită intenționat de Andreas Lubitz. Foto: Foto: Sebastien Mortier via Wikimedia Commons

Copilotul Andreas Lubitz, despre care anchetatorii au anunțat astăzi că au informații care sugerează că a prăbușit intenționat avionul Germanwings în Alpii Francezi, avea 27 de ani și părea să aibă o viață perfect normală.

Adreas Lubitz trecuse printr-o pregătire intensivă și era „100% apt pentru a putea zbura”, a declarat Carsten Spohr, șeful Lufthansa, compania aeriană germană care deține compania low-cost Germanwings, relatează BBC.

Spohr a povestit că Andreas Lubitz își întrerupsese pregătirea timp de câteva luni în urmă cu 6 ani, dar candidatul își reluase cursurile de aviație după ce fusese considerat apt pentru a-și continua pregătirea.

Poliția a percheziționat locuința unde copilotul trăia alături de părinții săi pentru a găsi indicii care să sugereze de ce Lubitz ar fi recurs la acest gest, au dezvăluit anchetatorii germani pentru agenția de presă Reuters.

Aeronava Airbus 320 care zbura de la Barcelona la Dusseldorf a lovit un munte, iar toți cei 150 de oameni aflați la bord – 144 de pasageri și 6 membri ai echipajului – au murit. Anterior, aeronava a coborât timp de 8 minute, iar informațiile din cutia neagră au arătat că Andreas Lubitz nu i-a permis pilotului să revină în carlingă și că a programat o coborâre, chiar dacă avionul era deasupra munților.

Andreas Lubitz provenea dintr-o familie înstărită

Andreas Lubitz își începuse pregătirea pentru a deveni pilot în anul 2008, în Bremen, Germania și în Arizona, SUA. În același an și-a întrerupt timp de câteva luni pregătirea, dar apoi și-a reluat activitatea. Începând din 2013 era copilot și părea mulțumit de jobul său.

Tânărul locuia în orașul Montabaur, lângă Frankfurt, Germania, alături de părinții săi, într-o casă evaluată la jumătate de milion de euro. El închiriase însă și un apartament în Dusseldorf și avea mulți prieteni. Profilul său de pe rețeaua de socializare Facebook sugera că ducea o viață activă: era pasionat de alergare și de muzica pop.

Procurorul francez Brice Robin a declarat că Lubitz nu pare să fi avut legături cu extremismul sau cu terorismul.

Potrivit „The Telegraph”, Andreas Lubitz și pilotul Patrick Sonderheimer, decedat în accident, se pregătiseră împreună în cadrul Școlii de Zbor Lufthansa din Bremen.

Tânărul Lubitz a crescut în orășelul Montabaur. Tatăl său era director de succes într-o companie, iar mama sa profesoară de pian, așa cei doi și-au permis lecțiile de zbor pe care tânărul le-a primit la clubul local Luftorts Club Westerwald încă din adolescență. Aici, Andreas Lubitz a stat pentru prima dată într-o carlingă a unui avion ușor la vârsta de 14 ani. După câțiva ani de zbor alături de un instructor a început să zboare singur.

„Visul lui era să zboare. Era mândru de slujba lui”

„De la o vârstă fragedă visul lui era să zboare, era un vis pe care a început să și-l împlinească aici. Așa că în momentul în care a obținut licența comercială și a putut să piloteze avioane precum aeronavele Airbus a fost foarte mândru și foarte fericit”, a povestit Klaus Radker, președintele clubului.

Radker l-a văzut ultima dată pe Lubitz toamna trecută, când pilotul Germanwings a revenit la club pentru a-și reînnoi licența de zbor pentru avioane mici. Atunci el a participat și la un grătar organizat la club, unde a venit alături de prietena sa. Nimeni de la club nu a remarcat ceva ciudat în comportamentul său.

„Părea normal. Era mândru de slujba lui, după cât de mult se pregătise. Părea fericit. Întotdeauna l-am considerat o persoană prietenoasă, chiar dacă foarte rezervată. Era deschis și politicos”, a mai spus Radker.

Lubitz a plecat din Montabaur la vârsta de 20 de ani, în 2007, pentru a începe să se pregătească în orașul Bremen din nordul Germaniei pentru a deveni pilot comercial. La un an de la începerea pregătirii se pare că a trecut printr-o perioadă mai dificilă. Atunci el și-a luat o pauză, iar apoi s-a întors pentru a-și definitiva pregătirea.

andreas lubitz
Andreas Lubitz lângă podul Golden Gate din San Francisco. Foto: Facebook

Andreas Lubitz în 2008: „Era foarte epuizat și deprimat”

Mama unei colege de școală a declarat pentru Frankfurter Allgemeine Zeitung că Andreas Lubitz îi spusese fetei că și-a luat pauza deoarece suferea de depresie.

„Aparent, era foarte epuizat și deprimat”, a spus femeia, care a dorit să rămână anonimă. Tot ea a spus că fata ei îl revăzuse chiar înainte de Crăciun și că atunci părea normal.

Andreas Lubitz nu avea prea multă experiență de zbor: adunase 630 de ore de zbor, spre deosebire de căpitanul aeronavei care avea 6.000 de ore.

„Îmi vine greu să cred că Andreas, care visa să zboare și să devină pilot, ar fi prăbușit intenționat avionul într-un munte, omorându-i pe toți acei oameni. Dacă acest lucru este adevărat înseamnă că rezultatele tuturor testelor psihologice pe care le-a susținut pentru a deveni pilot au fost greșite”, a mai comentat Radker.

Vecinii tânărul au spus despre el că era un tip politicos, dar nu foarte vorbăreț. Johannes Rossbach, de 23 de ani, a povestit că îl vedea frecvent pe Andreas Lubitz alergând prin cartier. Pasionat de alergări, Andreas participase în 2007 la o cursă de 10 kilometri organizată în Montabaur, alergând alături de tatăl său, Gunter Lubitz. El a alergat și la semimaratoanele Lufthansa din 2013, 2012 și 2011 alături de tatăl său.

Potrivit autorităților locale din Dusseldorf, Andreas Lubitz avea 27 de ani, nu 28 cum s-a relatat inițial.

„Își îndeplinise visul: dintr-un pilot amator devenise profesionist”

Directorul executiv al Lufthansa a spus că nu au existat indicii pentru un comportament anormal la Lubitz și că „niciun sistem din lume” nu ar fi putut să prevină acțiunile tânărului pilot: „S-a calificat ca pilot în 2008. A lucrat inițial ca însoțitor de zbor, iar apoi a devenit pilot din 2013”.

Peter Ruecker, un prieten al lui Andreas de la clubul local Luftorts Club Westerwald, a povestit că nu crede că tânărul era capabil de așa ceva deoarece „visul” său era să zboare: „S-a pregătit la club de la o vârstă fragedă. Era un tânăr foarte calm și foarte precis. Era perfect normal. Era foarte fericit cu jobul său, era mulțumit și fericit. Își îndeplinise visul: dintr-un pilot amator devenise profesionist. Nu avea probleme”.

Acum investigatorii vor studia în detaliu viața lui Andreas Lubitz și a familiei sale, încercând să afle ce anume l-a determinat pe tânărul de 28 de ani, cu o viață aparent normală, să se sinucidă.

Avioanele prăbușite de piloți

„Vor căuta să afle ce religie avea, dacă avea probleme cu legea, dacă avea o viață privată stabilă, dacă avea datorii sau dușmani. Acest tip de eveniment este rar, însă s-a mai întâmplat, chiar dacă motivele variază foarte mult”, a povestit Richard Westcott, corespondent BBC.

În noiembrie 2013, un avion care zbura din Mozambic în Angola s-a prăbușit în Namibia. 33 de persoane au murit. Rezultatele investigației au sugerat că accidentul a fost provocat intenționat de căpitan la scurt timp după ce copilotul a părăsit cabina de pilotaj.

Pe 31 octombrie 1999, un Boeing 767 al unei companii egiptene a început să coboare rapid la 30 de minute după ce decolase de la New York. 217 oameni aflați la bord au murit. O investigație a sugerat că accidentul a fost provocat deliberat de copilot, însă dovezile nu au fost concludente.

În decembrie 1997, peste 100 de persoane au fost ucise când un Boeing 737 care călătorea din Indonezia în Singapore s-a prăbușit. Pilotul, care suferea din cauza unor probleme legate de muncă, a fost suspectat că a închis aparatura de înregistrare de la bordul avionul și a pus avionul pe o traiectorie descendentă.

Recomandările editorilor GreatNews:

TOP 10. Cele mai populare destinații turistice ale anului 2015
7 ponturi pentru o vacanță ieftină în România
Cel mai mic cățel din lume are dimensiunile unui măr

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.