Cu toții dorim să obținem un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală, indiferent că lucrăm de la birou sau de acasă. Echilibrul acesta este deosebit de important, pentru ca în lipsa lui nu putem să ne bucurăm de o viață personală împlinită, dar nici de performanță la locul de muncă. Dacă te străduiești să trasezi o linie între muncă și viața ta privată, află din rândurile de mai jos la ce strategii poți apela pentru a cuceri echilibrul pe care ți-l dorești:
Limitele sunt importante la serviciu și în viața personală
Stabilirea unor limite clare este primul pas pe care trebuie să îl faci pentru a te apropia de obiectivul tău. Este necesar să îți stabilești limite precise atât la servici, dar și în viața personală. Dacă lucrezi de acasă, pune la punct un program de lucru și respectă-l. De asemenea, este recomandat să creezi zone fizice dedicate muncii, cum ar fi un birou separat, pentru a-ți delimita munca de viața personală. Dacă lucrezi la birou, atunci evită să lucrezi în afara orelor stabilite, cu excepții minime.
Al doilea pas presupune să îți planifici cât mai bine sarcinile. De exemplu, poți folosi un calendar pentru a-ți organiza sarcinile profesionale și activitățile personale și, de asemenea, poți planifica în avans activitățile recreative pe care ți le-ai propus să le faci pe cont propriu, cu prietenii sau familia. Poate că ai observat deja că echilibrul pe care tinzi să îl cucerești este foarte departe de tine dacă nu obișnuiești să spui „nu”. Foarte multe persoane evită să spună „nu” și sunt expuse astfel riscului de burnout. Prin urmare, învață să spui „nu”, fii cât se poate de realist în privința a ceea ce poți face, nu accepta mai multe sarcini decât poți gestiona sau mai multe activități în care nu ai timp să te implici sau care nu îți fac plăcere. Și acasă, și cu prietenii, dar și la muncă, încearcă să prioritizezi calitatea, nu cantitatea.
Așadar, concentrează-te pe rezultate, nu pe numărul de ore lucrate sau pe numărul de activități în care te-ai implicat alături de prieteni. Ceea ce mai poți face la servici este să automatizezi sau să externalizezi sarcinile care îți consumă timp inutil. Acasă, este foarte bine să atribui sarcini și celorlalți membri ai familiei, inclusiv copiilor. Iar în relațiile cu prietenii sau cu colegii de muncă, învață să ceri și să accepți ajutor.
Cum să îți prioritizezi sănătatea și starea de bine?
Nu se poate spune că există un echilibru între viața profesională și cea privată dacă nu te bucuri de o stare bună de sănătate fizică, psihică și emoțională. Cât de bine te simți atât fizic, cât și psihic influențează ritmul în care vei ajunge la echilibru și cât de longeviv va fi acest echilibru. Prin urmare, încearcă să încorporezi cât mai multe obiceiuri sănătoase în rutina ta zilnică, atât la servici, cât și acasă. Începe ziua cu un mic dejun echilibrat și cu cel puțin 5 minute de meditație. Apoi, fă mișcare zilnic – chiar și o plimbare scurtă contribuie semnificativ. Este important să faci din sănătate o prioritate, nu o sarcină secundară.
Programează-ți timp pentru sport, pentru mese sănătoase și pentru relaxare. Include exercițiile fizice și mesele sănătoase în programul zilnic, exact așa cum ai face cu o întâlnire importantă. Poartă cu tine mereu o sticlă cu apă sau ceai. Suplimentează-ți regimul alimentar cu vitamine, precum zinc, magneziu și Omega-3. Alege cele mai de încredere produse de slăbit dacă pierderea kilogramelor în plus este un alt obiectiv de-al tău.
De asemenea, evită supraîncărcarea mentală sau multitasking-ul excesiv, care poate reduce eficiența și poate crește stresul. Încearcă tehnici de relaxare, cum ar fi respirația profundă, yoga sau un hobby care te relaxează. În cele din urmă, prioritizează somnul de calitate, iar pentru asta poți crea o rutină consistentă de culcare, incluzând un duș cald, un ceai, o meditație de 5-10 minute și evitând dispozitivele tehnologice cel puțin cu o oră înainte de somn.
Ține un jurnal pentru a urmări mesele, exercițiile fizice și starea ta emoțională. Astfel, vei observa tiparele care funcționează cel mai bine pentru tine. Dacă ai o zi mai slabă, revino rapid la obiceiurile sănătoase fără să te lași încolțit de vinovăție. Evaluează lunar echilibrul dintre muncă, viața personală și obiectivele de sănătate, ajustând rutina acolo unde este necesar. Consideră sănătatea fizică, starea ta de bine, relațiile și cariera ca fiind cele patru picioare ale unui scaun – toate trebuie să fie echilibrate pentru ca tu să te bucuri de stabilitate.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: