UE: Reguli stricte pentru mașinile Diesel, amenzi usturătoare pentru cei care mint

FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro
FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro

Parlamentul European a aprobat un se de reglementă mai dure menit să prevină apariția unui nou scandal „Dieselgate”, de manipulare a emisiilor poluante. Comisarul european pentru industrie, Elzbieta Bienkowska, a declarat că a observat faptul că „motoarele diesel dispar de pe piață mai rapid decât se estima”.

Parlamentarii europeni au votat în favoarea unui proiect de lege care va întări supervizarea UE și va permite Bruxelles-ului să amendeze producătorii auto cu până la 30.000 de euro pentru fiecare vehicul care nu respectă nivelul de poluare declarat.  De asemenea, producătorii auto nu vor mai putea să plătească direct agenția de testare, care va deveni independentă.

Banii obținuți din amenzi vor fi folosiți în proiecte de protecția mediului și pentru finanțarea unor autorități care să supravegheze piața auto.

Deputații din Parlamentul European au ajuns la concluzia că deși Comisia și statele membre erau deja la curent de peste 10 ani cu faptul că emisiile de oxid de nitrogen (NOx) ale mașinilor diesel erau mai mari în condiții reale de trafic față de testele de laborator, nu au făcut nimic pentru a proteja corect calitatea aerului și sănătatea publică.

Mai mult, nicio autoritate din statele membre nu a suspectat sau nu a căutat „echipamente de interferență”, ci s-au efectuat doar teste standard de aprobare a modelelor, iar Comisia nu a exprimat nicio suspiciune. După izbucnirea scandalului privind emisiile în septembrie 2015, Comisia s-a așteptat ca statele membre să efectueze investigații și nu a presat pentru nicio altă acțiune, iar statele membre nu au penalizat producătorii auto și nici nu au cerut retragerea mașinilor în discuție, se arată într-un raport final al Comisiei de anchetă privind măsurarea emisiilor în sectorul auto.

Potrivit unui comunicat de presă transmis GreatNews de Biroul de Informare al Parlamentului European în România, într-un vot separat, Parlamentul a aprobat modificările la propunerea legislativă a Comisiei privind aprobarea modelelor auto pentru a îmbunătăți controlul activității centrelor de testare și a autorităților naționale care aprobă punerea pe piață a modelelor auto. Verificarea mașinilor aflate deja în circulație ar trebui întărită, iar Comisia ar trebui să aibă mai multă putere de supraveghere asupra activității autorităților naționale, iar în unele cazuri ar trebui să poată să testeze direct mașinile.

Statele membre ar trebui să testeze în fiecare an cel puțin 20% din modelele auto puse pe piață în statul lor în anul anterior, iar Comisia să aplice producătorilor auto care falsifică rezultatele testelor amenzi de 30 000 euro pentru fiecare mașină, se arată în text. Veniturile din aceste amenzi ar trebui utilizate pentru supravegherea pieței, pentru recompensarea clienților afectați sau pentru protecția mediului.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.