Statul român va plăti despăgubiri de 40 de milioane de euro pentru o linie de metrou neterminată

Magistrala 5 a metroului bucureștean s-a dovedit a fi foarte costisitoare pentru statul român. Foto: Pixabay

Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care bugetul statului să poată suporta despăgubirile datorate de Metrorex companiei italiene Astaldi.

Metrorex datorează 188 de milioane de lei, aproximativ 40 de milioane de euro, companiilor Astaldi S.p.A – FCC Construccion SA, Delta ACM 93 SRL şi AB Construct SRL, potrivit unei hotărâri definitive și irevocabile a instanței, dată în mai 2018. Speța acoperea unele revendicări făcute de asociația de firme în perioada 2011-2015.

Ministerul Transporturilor vrea să ca datoria să fie preluată de bugetul de stat.

”Metrorex beneficiază de sume de la bugetul de stat pentru: – rambursări de credite, inclusiv dobânzile şi comisioanele aferente, contractate de Metrorex cu destinaţia realizării investiţiilor şi garantate de stat; stingerea obligaţiilor Metrorex stabilite prin hotărâri judecătoreşti şi arbitrale, care constituie titluri executorii, aferente investiţiilor fără existenţa culpei companiei”, precizează Ministerul Transporturilor.

Linia de metrou ar fi trebuit să fie inaugurată în 2015

Magistrala 5, Drumul Taberei – Eroilor, nu este finalizată. Cu toate că ar fi trebuit să fie un proiect cu prioritate maximă, linia de 6,1 kilometri, care leagă unul dintre cele mai mari cartiere din București de centrul orașului, este încă în șantier.

Cel mai probabil, noua magistrală de metrou va deveni funcțională în 2019, cu patru ani de întârziere față de cât prevedea programul inițial al lucrărilor.

Magistrala 5 va avea 9 stații, iar costurile totale de construcție se ridică la 700 de milioane de euro, o parte din ei provenind din fonduri europene.