Asociaţia Pro Infrastructură solicită autorităților să instaleze dublu parapet central de beton pe autostrăzi şi drumuri expres, întrucât acesta ar putea reduce numărul de accidente grave produse din cauza pătrunderii pe contrasens a vehiculelor grele.
„Vrem dublu parapet central de beton pe autostrăzi şi drumuri expres! Pe 5 iunie 2025, la kilometrul 46 pe DEx12 Craiova-Piteşti, un TIR a intrat ca-n brânză prin parapetul metalic central şi a lovit violent o autoutilitară care circula regulamentar pe celălalt sens. Şoferul dubei a murit şi o altă persoană aflată lângă el a fost grav rănită. Nu este nici pe departe o premieră, ba dimpotrivă: am avut mai multe astfel de tragedii şi frecvenţa lor ne îngrijorează”, au scris, joi seară, pe Facebook, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
Potrivit acestora, soluţia este una simplă: „parapetul de beton de tip «New Jersey» (NJ) care poate opri pătrunderea pe contrasens a vehiculelor grele”.
„Acesta este mult mai robust decât lisa metalică dar şi mai uşor de întreţinut. Deci este mai eficient economic pe termen lung şi, luând în considerare şi gradul sporit de siguranţă rutieră oferit, devine opţiunea evidentă. Nu-i de mirare că Germania şi Austria au început să înlocuiască lisa metalică pe drumurile lor şi să pună dublu parapet de beton între sensuri. Ba chiar găsim exemple mai aproape de noi, în Grecia”, mai transmit reprezentanţii ONG-ului.
Asociaţia Pro Infrastructură susține că spaţiul central de trei metri lăţime de pe autostrăzi şi drumuri expres se poate reconfigura astfel: „2 metri cu două rânduri de parapet de beton tip NJ între care se pune un simplu material de umplutură (pământ), iar cei 2 x 50 centimetri rămaşi deoparte şi de alta sunt lăsaţi liberi pentru a oferi un confort sporit, evitând senzaţia de înghesuială pe care şoferii o experimentează acum când se deplasează pe banda a doua”.
Reprezentanţii organizaţiei cer oficialilor din minister, cât şi responsabililor din CNAIR şi CNIR să implementeze noile loturi de autostrăzi şi drumuri expres cu parapet central de beton şi să înlocuiască treptat, cu aceeaşi soluţie tehnică, tronsoanele aflate în exploatare în toată ţara.
„Normativul românesc este pregătit. Mai mult, avem parapet central de beton pe DEx16 lângă Oradea inaugurat în martie 2024. Și chiar dublu New Jersey (pe viaducte) pe DEx4 lângă Tureni care, apropo, urmează să fie deschis traficului cel mai probabil pe 7 iulie. (…) Unde mai pui că lisa metalică este importată, în timp ce parapetul de beton se fabrică deja în România. Costurile suplimentare suportate de stat pe termen scurt pot fi diminuate prin întoarcerea în economia noastră a unei părți semnificative din acești bani”, au mai precizat reprezentanții ONG-ului.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: