Soluția care ar fi împiedicat tragedia de la metrou. Există din 1961

metrou crimă
Femeia acuzată că a împins o tânără la metrou / Stație de metrou din Sao Paola, Brazilia. Sursa: Sturm (Wikimedia Commons)

În unele țări din Occident, dar și multe state dezvoltate din Asia, liniile de metrou sunt separate de peron de uși care se deschid automat odată cu ușile metroului atunci când trenul ajunge în stație.

În acest fel nimeni nu poate cădea pe linia de metrou, din greșeală sau deoarece ar fi împins de o persoană care încearcă să îi facă rău. De asemenea, această soluție împiedică și sinuciderile la metrou.

Amintim că o tânără de 25 de ani a murit marți, 12 decembrie, la stația de metrou Dristor, după ce o femeie a împins-o în fața metroului, chiar în momentul în care acesta intra în stație. Din primele informații, se pare că agresoarea avea probleme psihice.

Multe astfel de sisteme sunt noi, iar ușile sunt transparente. Totuși, deși multe astfel de sisteme separatoare sunt relativ recente, primele stații care au avut uși pe platforme între peroane și liniile de metrou au fost construite în Uniunea Sovietică. Este vorba despre 10 stații de pe linia 2 din Sankt Petersburg, deschise în perioada 1961 – 1972.

Practic, prima stație din lume care a avut ziduri separatoare și uși automate pentru accesul călătorilor a fost Park Pobedy din Sankt Peterburg, în anul 1961.

În 1987 sistemul de tranzit rapid din Singapore a fost primul din lume care a introdus, din motive de siguranță, uși din sticlă.

În Tokyo au început să fie folosite bariere din 1991, iar în Hong Kong astfel de uși separatoare există din 1998.

Dincolo de a preveni accidentele, astfel de uși au și alte scopuri:

– ajută la reducerea curentului simțit de pasageri
– îmbunătățesc sistemele care funcționează în stație (sistemul de încălzire, de ventilație sau de aer condiționat sunt mai eficiente atunci când stația este separată fizic de tunel)
– niciun gunoi nu mai poate ajunge pe șine; astfel de deșeuri care ajung pe linie pot fi extrem de periculoase, ducând la accidente
– este redus și zgomotul auzit de călători atunci când garniturile de metrou intră în stație

metrou rusia
Stația Park Pobedy din Sankt Petersburg, Rusia. Foto: Alex ‘Florstein’ Fedorov (Wikimedia Commons)
metrou barcelona
Stație de metrou din Barcelona. Foto: Javierito92 (Wikimedia Commons)
metrou stație dubai
Stație de metou din Dubai. Foto: Shahroozporia (Wikimedia Commons)
metrou brazilia
Stație de metrou din Sao Paola, Brazilia. Foto: Sturm (Wikimedia Commons)

Potrivit wikipedia.org, un astfel de sistem costă câteva milioane de dolari pe stație. De asemenea, poate să fie nevoie de modificări adiționale ale platformelor, ceea ce crește și mai mult costurile. Pe de altă parte, nici astfel de uși nu sunt complet lipsite de riscuri (teoretic, se poate întâmpla ca cineva să fie prins de ușă), însă incidentele au fost rare.

La ora actuală, astfel de platforme cu uși separatoare există în Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, India, Italia, Japonia, Malaezia, Pakistan, Rusia, Singapore, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Elveția, Taiwan, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii.

metrou paris
Stație de metrou din Paris. Foto: FloSch (Wikimedia Common)
metrou roma
Stație de metrou din Roma. Foto: Guybrush Threepwood (Wikimedia Commons)
metrou malaezia
Stație de metrou din Kuala Lumpur, Malaezia. Foto: Calvin Teo (Wikimedia Commons)

Dacă acest articol vi s-a părut util, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.