Șoferii de autobuze și troleibuze vor ieși mai devreme la pensie

autobuze ratb
Foto: ratb.ro

Mai mulți parlamentari ai USR și unul de la PSD au semnat un proiect de lege care ar duce la scăderea vârstei de pensionare pentru șoferii de autobuze și troleibuze, dar și pentru vatmani.

Astfel, aceștia ar putea să se poată pensiona la 55 de ani și vor avea cel puțin 24 de zile lucrătoare pe an concediu de odihnă și zile libere cu ocazia unor evenimente familiale.

Proiectul de lege vizează și alte îmbunătățiri ale condițiilor de lucru pentru categoriile de muncitori din transportul public regulat urban și metropolitan, după cum urmează:

  • asigurare gratuită de viață, de sănătate, precum și pentru pagubele produse în cazul accidentelor și incidentelor rutiere;
  • asistență și servicii medicale și psihologice, în caz de boală sau de accidente
    proteze sau alte dispozitive medicale, precum și de medicamente;
  • indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boală sau de accident de muncă;
  • materiale igienico-sanitare în mod gratuit;
  • ajutoare materiale de Paște și Crăciun și de Ziua Transportatorilor;
  • tichete de masă, tichete cadou, tichete de creșă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii.

Salariul de bază al angajaților se calculează pornind de la salariul minim brut pe țară, majorat cu coeficienți minimi de ierarhizare, dupa cum urmează: necalificați (1); calificați (1,5); conducători autobuze, troleibuze, vatmani (1,7). De asemenea, coeficientul personalului administrativ și de specialitate este calculat în funcție de nivelul de pregătire: școala profesională, studii liceale (1,4); studiile liceale+curs de calificare (1,45); școala postliceală (1,5); școala de maiștri (1,6); studiile superioare de scurtă durată (1,8); studiile superioare de lungă durată (2,2).

„Cele mai frecvente probleme de sănătate raportate de șoferi și certificate prin rapoartele de analize efectuate periodic sunt durerile lombare, excesul de greutate, boli metabolice, afecțiuni cardiovasculare, respiratorii și stresul asociat locului de muncă. Rapoartele de monitorizare a sănătății angajaților existente în baza de date a fiecărui operator de transport în comun urban și metropolitan certifică creșterea incidenței, precum și agravarea acestor boli profesionale”, potrivit expunerii de motive care a fost semnată de 9 deputați și senator USR, dar și de deputatul PSD Vasile Cîtea.

Proiectul a fost depus la Senat, însă pentru a deveni lege acesta trebuie adoptat și de Camera Deputaților, iar apoi să fie promulgat de președintele Klaus Iohannis.