Se modernizează sistemul 112: Autorii apelurilor vor fi localizați

Serviciul 112 va fi modernizat. Foto: Pixabay

Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), care preia toate apelurile la numărul 112, va fi modernizat astfel încât localizarea celor care au nevoie de ajutor să se facă mult mai ușor.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a demarat o licitaţie în acest sens. Este vizată modernizarea infrastructurilor hardware și software. Valoarea contractului este de aproape 185 de milioane de lei, care vor fi atrași din fonduri europene.

Modernizarea prevede realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă, modernizarea punctelor de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă şi realizarea componentei de rezervare comunicaţii date WAN/MAN.

Serviciul pentru Apeluri de Urgență are în prezent 41 de centre, câte unu la nivelul fiecărui județ și unul pentru zona metropolitană București-Ilfov. Există și agenții de urgență, cum ar fi cele ale Ambulanței, ISU/SMURD, Poliție și Jandarmerie, care sunt interconectate la sistem.

Trei centre naționale ale serviciului 112

“În arhitectura actuală a sistemului, centrele 112 recepţionează şi gestionează în mod independent apelurile de urgenţă din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicaţia 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă. Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local“, se precizează în caietul de sarcini al licitaţiei.

Viitorul sistem 112 va fi constituit din trei centre naţionale: Bucureşti, Braşov şi Cluj. Acestea vor susţine infrastructura software şi hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării şi dispecerizării tuturor apelurilor de urgenţă la nivel naţional.

Astfel, noul sistem va face mult mai rapidă localizarea apelului, care va duce, la rândul său, la o intervenție mai rapidă.