Se construiește cel mai lung tunel subacvatic din lume combinat – feroviar și rutier

cel mai lung pasaj subacvatic rutier și feroviar din lume
Foto: Femern A/S

Coborând până la 40 de metri sub Marea Baltică, cel mai lung tunel subacvatic din lume, ce va fi atât feroviar cât și rutier, va lega Danemarca de Germania și va reduce timpul de călătorie dintre cele două țări când se va deschide în 2029.

Un prim sector al tunelului Fehmarnbelt a fost inaugurat pe 17 iunie 2024 de regele Frederik al X-lea al Danemarcei, la 4 ani de la începutul construcției în 2020, relatează CNN.

Pe partea daneză, la est de Rødbyhavn, fabrica unde se vor construi cele 89 de secțiuni masive de beton care vor alcătui tunelul a fost finalizată anul trecut. Fermern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect, spune că este cea mai mare și mai avansată unitate de producție de acest gen.

Tunelul, care va avea 18 kilometri lungime, este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din Europa, cu un buget de construcție de peste 7 miliarde de euro.

Tunelul este construit în Centura Fehmarn, o strâmtoare dintre insula germană Fehmarn și insula daneză Lolland, și este conceput ca o alternativă la serviciul actual de feriboturi de la Rødby și Puttgarden, care transportă milioane de pasageri în fiecare an. Traversarea cu feribotul durează acum 45 de minute, însă în viitor va dura doar 7 minute cu trenul și 10 minute cu mașina.

Sursa: Google Maps

Tunelul, al cărui nume oficial este Fehmarnbelt Fixed Link, va fi cel mai lung tunel combinat rutier și feroviar din lume. Acesta va avea două autostrăzi cu două benzi – separate printr-un pasaj de serviciu – și două șine electrificate.

„Astăzi, dacă ar fi să faci o călătorie cu trenul de la Copenhaga la Hamburg, ți-ar lua aproximativ 4 ore și jumătate”, a declarat Jens Ole Kaslund, director tehnic la Femern A/S, în 2022. „Când tunelul va fi finalizat, aceeași călătorie va dura două ore și jumătate. Astăzi, mulți oameni zboară între cele două orașe, dar în viitor va fi mai ușor să luăm trenul.”

Aceeași călătorie cu mașina va fi cu aproximativ o oră mai rapidă decât astăzi. Pe lângă beneficiile aduse pasagerilor, tunelul va avea un impact pozitiv asupra transportului de mărfuri, deoarece creează o rută terestră între Suedia și Europa Centrală care va fi cu 160 de kilometri mai scurtă decât în prezent.

cel mai lung pasaj subacvatic rutier și feroviar din lume
Cum va arăta construcția la final pe țărmul danez. Foto: Femern A/S

Proiectul datează din 2008, când Germania și Danemarca au semnat un tratat pentru construirea tunelului. A durat peste un deceniu pentru ca legislația necesară să fie adoptată de ambele țări și pentru ca studiile de impact geotehnic și de mediu să fie efectuate.

Mai multe alte faze ale proiectului sunt în desfășurare, inclusiv săparea șanțului propriu-zis care va găzdui tunelul. Fiecare secțiune va avea 217 metri lungime, 42 de metri lățime, 9 metri înălțime și 73.000 de tone.

Secțiunile vor fi amplasate chiar sub fundul mării, la aproximativ 40 de metri sub nivelul mării. Poziționarea secțiunilor va dura aproximativ trei ani. Circa 2.500 de oameni vor fi implicați direct în construcția propriu-zisă a tunelului.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.