Primul oraș din România care vrea să limiteze viteza mașinilor la 30 km/h

FOTO: zhuwei06191973/Pixabay.com
FOTO: zhuwei06191973/Pixabay.com

Orașul francez Lyon intenționează să reducă limita de viteză de la 50 de kilometri pe oră la 30 de kilometri pe oră din primăvara anului viitor. Anunțul a fost făcut de primarul orașului, Gregory Doucet.

Lyon se va afla printre alte mari oraşe din Franţa, inclusiv Paris şi Lille, unde este aplicată o reducere a limitei de viteză.

Scopul este de a descuraja folosirea mașinii. Însă cu riscuri. Un raport francez arată însă că maşinile poluează mai mult la o viteză de 30 de km/h decât cele care înaintează cu 50 de km/h. Explicaţia: o maşină ce rulează la o viteză scăzută emite mai mult dioxid de carbon.

În centrul oraşelor, maşinile poluează cu până la 15% mai mult circulând cu 30 de km/h decât cu 50 de km/h. De aceea, la orele de vârf, când multe maşini circulă la viteze foarte mici din cauza traficului aglomerat, nivelul de poluare este cel mai ridicat. Cel mai puţin poluează o maşină care circulă cu 70 de km/h arată studiul realizat de Centrul pentru Mediu.

În România, Primăria Iaşi vrea să limiteze viteze autoturismelor care circulă pe prima bandă în municipiu la 30 km/h, dar propunerea nu pare a avea sorţi de izbândă printre şoferii ieşeni. Într-un sondaj făcut la nivel de municipiu, rezultatele arată că circa 60% dintre şoferi nu sunt de acord cu această propunere, menită să reducă accidentele grave din oraş.

„Probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton creşte proporţional cu viteza. Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h, decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai uşoare. Cu cât un şofer conduce mai repede, cu atât trebuie să anticipeze mai mult ceea ce se întâmplă în jurul său. Câmpul vizual se restrânge odată cu creşterea vitezei.

Micşorând viteza de deplasare, de la 50, la 30 km/h, câmpul vizual creşte, de la 90 grade, la 120 grade. Astfel, şoferul poate anticipa pietonii care intră pe carosabil sau copiii care, din joacă, pot apărea dintre două maşini”, se arată în proiectul Primăriei Iaşi.