Ponturi pentru a ține o prezentare de succes chiar și atunci când ai emoții

Foto: Shutterstock

Mulți dintre noi avem emoții când vine vorba să ținem o prezentare în fața unui public numeros. Toți ochii sunt ațintiți spre tine și parcă fiecare vorbă îți este pusă sub lupă și cântărită cu atenție. În ciuda acestor emoții, vorbitul în public este un exercițiu bun, pe care merită să îl practici atunci când vrei să ieși din zona de confort și să capeți mai multă încredere în tine.

Pe termen lung acest skill va deveni o experiență chiar plăcută, mai ales atunci când prezentarea este organizată ca la carte. Îți oferim astăzi câteva ponturi care te vor ajuta să oferi publicului o experiență captivantă.

Fă-ți un plan și structurează etapele prezentării

O prezentare care are o structură solidă te va scuti de o mare parte din emoții. Iar asta pentru că îți oferă siguranța că știi clar ce ai de comunicat. Probabil vor fi multe informații pe care vrei să le transmiți într-un timp limitat. Ca să nu te pierzi în detalii și în mesaje inutile, îți poți structura prezentarea pornind de la următoarele întrebări: 

 

  • Care este scopul prezentării mele? Ce titlu are?
  • Care sunt principalele cinci idei pe care vreau să le transmit?
  • Care este teoria/povestea/studiul pe care se bazează această prezentare?
  • Cui mă adresez și ce vreau să obțin în urma prezentării? 

Notează răspunsurile și în funcție de ele structurează etapele prezentării tale.

Folosește imagini 

La această etapă, un proiector, un ecran de proiectie și abilitatea de a găsi imaginile potrivite prezentării tale îți vor fi de mare folos. Atunci când într-un curs sau training sunt folosite animații, imagini sau videoclipuri asociate contextului, atmosfera devine mai dinamică. Captezi ușor atenția publicului mai ales dacă incluzi în imagini și puțin umor. După ce ai stabilit care sunt etapele prezentării tale, caută imagini, citate, secvențe din filme care să reflecte mesajele pe care vrei sa le transmiți. Afișează-le pe un ecran de proiecție și astfel nu doar că vei anima atmosfera, ci vei și introduce în curs câțiva stimuli vizuali care vor ajuta participanții să rețină mult mai ușor informațiile din prezentarea ta. 

Nu te pierde în detalii

Este important să dai o ordine clară discursului tău și să îl umpli cu informații cât mai relevante, utile, captivante pentru public. Asta va capta atenția participanților, îi va antrena în discuție și îți va detensiona emoțiile.

Fii concis

Trebuie să știi cât timp ai la dispoziție pentru prezentare și mai ales de ce informații au nevoie cei în fața cărora vei ține speech-ul. Dacă reușești să transmiți mesaje concise, relevante în 20-25 de minute, o mare parte din succesul prezentării tale este garantat. Specialiștii spun că o prezentare bună nu ar trebui să aibă mai mult de 22 de minute. De exemplu, celebrele prezentări TEDx au avut atât de mult succes pentru că au, în medie, 16-20 de minute și oferă teme cât se poate de atractive. 

Interacționează cu publicul 

Scopul prezentării tale nu este doar să transmiți mesaje, ci și să te asiguri că ele sunt înțelese corect. Pentru asta este bine să pui întrebări celor prezenți, să îi provoci să ofere feedback, să își spună părerea și să se implice în subiectele discutate. O atitudine deschisă, prietenoasă va destinde atmosfera. La fel va face și aplicarea următorului pas. 

Spune o poveste 

Cu toții iubim poveștile. Negocierile, vânzările se bazează mult pe asta. Chiar și influentul blogger și om de marketing Seth Godin spunea în una dintre cărțile sale că „poveștile grozave pot capta imaginația unui public numeros și important. Poveștile ne ajută să înțelegem lumea mai ușor și sunt singura metodă cunoscută de diseminare a ideilor”. Oferă emoție și viață discursului tău spunând o poveste relevantă și captivantă.

Sursă foto: Shutterstock

Ziarist sportiv al Greatnews. A început la Evenimentul Zilei, în 2008. De atunci, a colaborat și cu HBO Club, Yahoo! News România și Sport News. Pe lângă materialele despre sport, abordează, cu precauție, și anumite știri externe.