În acest articol, oferim câteva sfaturi destinate celor care vor să îşi deschidă primul lor magazin online. Sfaturile noastre vizează exclusiv partea tehnică a siteului (sistemul de administrare, aspectul siteului şi modalităţile de promovare), nu şi latura legală (înfiinţarea firmei, modul de facturare, obligaţiile fiscale etc.).
1. Alegerea sistemului de administrare. În prezent, cele mai bune platforme pentru creare magazin online sunt OpenCart, Magento şi PrestaShop. Din experienţa noastră, vă putem spune că OpenCart şi Magento sunt cele mai performante (au o administrare intuitivă pentru utilizator şi sunt foarte bine optimizate pentru motoarele de căutare). Un magazin poate fi creat şi folosind platforma WordPress, însă popularul sistem de administrare nu este încă la fel de performant ca OpenCart şi Magento, la acest capitol.
2. Alegerea temei pentru site. S-au dus vremurile în care un magazin online costa zeci de mii de lei. Acum, puteţi cumpăra o temă de OpenCart sau Magento cu mai puţin de 80 de dolari şi, cu puţină pricepere sau cu câteva sute de lei plătite unei firme de webdesign, puteţi obţine un site care este gata să iasă pe piaţă.
3. Alegerea logoului. Deşi multora ni se pare o simplă poză, logoul este foarte important atunci când plecam la drum cu un magazin online. Logoul trebuie să definească specificul magazinului online şi, în acelaşi timp, să dea utilizatorului încredere într-o marcă.
4. Instrumente de promovare. Există două mari forme de promovare a unui magazin online, promovarea plătită şi promovarea neplătită. Şi două mari canale de promovare care chiar funcţionează în România: motoarele de căutare (Google este de departe cel mai important, urmat de Yahoo şi Bing) şi Facebookul.
Promovarea plătită pe Google presupune investiţia în programul Google Adwords (veţi participa, alături de concurenţă, la o licitaţie pe cuvintele-cheie dorite de dumneavoastră). De exemplu, dacă aveţi o florărie online, veţi licita pe construcţii foarte populare ca „flori online” sau „florărie online” cu alte florării de pe internet care au investit în Google Adwords.
Promovarea plătită pe Facebook presupune plata fiecărui click pe care un user îl efectuează pe reclama ta de pe reţeaua de socializare. Să zicem că ai un magazin online dedicat şoferilor şi o pagina de Facebook ataşată acestui magazin. Să presupunem că ai în stoc foarte multe odorizante de maşina de calitate şi îţi permiţi să le vinzi la un preţ mai mic decât concurenţa. În acest caz, poţi posta, gratuit, pe pagina de Facebook, o postare în care anunţi clienţii că ai acele odorizante. Însă, postarea ta va fi văzută de doar 2-10% dintre fanii paginii tale (dacă ai o pagină cu 1.000 de likeri, maxim 100 vor vedea postarea ta). Dacă vrei ca postarea ta să fie vazută de mai multe persoane, poţi plăti pentru promovarea ei. În funcţie de câţi bani aloci, Facebook îţi va calcula la câte persoane va ajunge postarea ta. Tu vei plăti în funcţie de câţi utilizatori vor intra pe siteul tău de pe acea reclamă (pay per click).
O altă metodă de promovare plătită pe Facebook este postarea de Oferte (offer, pentru cei cu Facebook în limba engleză). În cazul acestora, tu postezi pe Facebook o ofertă (reducere) asemănătoare celor din magazinele fizice, de pe stradă. Astfel, stabileşti titlul ofertei (exemple: „40% reducere” sau „la doua produse cumpărate, ai unul gratuit” sau „reducere 50% la al doilea produs cumpărat” etc), descrierea acesteia (o descriere pe larg a ofertei, în care incluzi mai multe informaţii despre produs), încarci o imagine a produsului scos la ofertă, stabileşti o dată pentru finalul campaniei şi un număr maxim de produse ce pot fi cumpărate (de regulă, numărul de produse pe care le ai în stoc). Poţi alege ca oferta ta să fie văzută numai de utilizatorii dintr-un anumit oraş (de exemplu, dacă eşti din Piatra Neamţ şi vrei să livrezi produsul doar în Piatra Neamţ, atunci targetarea pe oraş este absolut necesară). Poţi alege, de asemenea, şi genul şi vârsta celor care primesc oferta (de exemplu, dacă vinzi genţi de damă pentru tinere, poţi posta o ofertă adresată femeilor din oraşul tău, cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani). De asemenea, tu stabileşti şi bugetul totalpentru această ofertă, care va fi distribuit proporţional pe numărul de zile al campaniei.
Promovarea neplătită pe Google implică alegerea unei strategii SEO. Pe scurt, buna cunoaştere a acestui domeniu asigură apariţia siteului pe prima pagina Google pentru o anumită căutare. De exemplu, dacă vindeţi panouri solare, puteţi investi într-o campanie pe Adwords, dar un trafic chiar mai mare (şi mult mai ieftin) ar putea veni din poziţionarea pe poziţiile neplătite din prima pagină Google (pe aceste poziţii, motorul de căutare face ordonarea în funcţie de relevanţa conţinutului de pe site).
(pentru creare site de prezentare recomandăm cu mare încredere platformele WordPress şi Joomla)
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: