Pentru cei mai mulți dintre noi mersul cu tramvaiul sau cu autobuzul este o banalitate, dacă nu chiar o corvoadă care trebuie îndeplinită ca și cum ți-ai lua medicamentele dimineața și seara. Ba unii chiar susțin că ne putem îmbolnăvi de nervi dacă petrecem prea mult timp înghesuiți în cutiile mișcătoare.
Însă dincolo de ghionturile și de mârâielile schimbate între ei de călătorii furioși se află o altă lume a mijloacelor de transport în comun. O lume populată cu oameni care iau autobuzul pentru a face o plimbare de plăcere în weekend, care știu toate troleele care circulă în capitală sau care s-au urcat în avion și au străbătut mii de kilometri pentru a vedea bătrânul tramvai Tatra care încă zdrăngăne pe șinele bucureștene.
În următoarele săptămâni vă invităm ca în fiecare zi de luni și de joi să coborâți în stația Great News pentru a ne urma într-un tur în care veți descoperi cine sunt vânătorii de tramvaie care au pozat mii de vehicule sau ce s-a întâmplat cu legendara linie inelară ce cuprindea rotundul București ca o curea.
Mercedes Citaro versus MAZ
Nu ne vom limita doar la povești din București. Veți afla că orașe precum Buzău au eroii lor care umblă mereu cu jalba-n proțap la primărie pentru a cere condiții mai bune pe străzi, în stații și în mijloacele de transport în comun. Poate că mulți dintre noi nu s-ar gândi niciodată să le ceară autorităților ceva atât de „sofisticat” precum afișarea în stație a orarului după care circulă un autobuz.
Însă am descoperit cetățeni care cred cu tărie că, la un moment dat, și în Buzău vehiculele vor circula cu precizia metroului din Munchen. Și nu e vorba de un ideal vag, la care tânjesc melancolici, ci mai degrabă de o luptă pe care au încrederea că o vor câștiga.
Veți întâlni și oameni pasionați, înnebuniți după vechile autobuze rablagite care stăpâneau odinioară mai toate orașele din țară. Regretul lor este că nu le pot vedea acum într-un muzeu dedicat istoriei transportului în comun. În schimb, alții sunt încântați că monstruoasele MAZ-uri au dispărut din multe localități, ca dinozaurii după impactul asteroidului. Cert este că noile specii apărute pe străzile din București, Mercedes-urile Citaro, au destui fani printre părinții care preferă să își lase copiii să zburde prin autobuz decât să îi încorseteze în mașină atunci când îi duc la grădiniță.
Tramvai Tatra în București / Ștefan Pușcașu
Tramvaiele din România comunistă
Apoi, seria noastră de articole va face un salt în timp și vom ajunge în România anului 1982, când un britanic pasionat de mijloacele de transport în comun venea în vizită pe la noi pentru a fotografia tramvaie. Îl vom urmări în călătoria sa prin Oradea, Iași, Galați, Constanța și București, iar apoi vom vedea cum i se par România și tramvaiele anului 2011.
Spre final, câteva articole vor avea în centru Bucureștiul. Veți afla care a fost prima linie de tramvaie trase de cai, prima linie electrificată sau care este cel mai vechi tramvai în funcțiune din capitală.
Seria articolelor Great News începe mâine, când veți putea citi povestea uneia dintre cele mai mari comunități on-line de prieteni ai mijloacelor de transport în comun.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: