Mocănița ce circulă în Valea Hârtibaciului, între satele Hosman și Cornățel din județul Sibiu, are acum în componență primul său vagon românesc.
„În acest weekend am pus în circulație un nou vagon, primul vagon românesc din garnitura mocăniței hârtibăcene!”, au anunțat reprezentanții Asociației Prietenii Mocăniței pe pagina de Facebook a ONG-ului.

Este vorba de un vagon autentic hârtibăcean, produs în anul 1985 la Întreprinderea de vagoane MEVA din Drobeta Turnu-Severin, care a circulat între Sibiu și Agnita până la închiderea liniei de către CFR, în anul 2001.
Abandonat la capăt de linie în gara Sibiu, vagonul a devenit adăpost pentru oamenii străzii până în anul 2007, când a fost tras în fața depoului mocăniței din Sibiu. Aici, din păcate, a fost vandalizat de trecători.

„Un an mai târziu, după cinci licitații amânate sau anulate din motive absurde la care ne-am prezentat la București, împreună cu alte cinci vagoane din Sibiu, a fost vândut Remat-ului (care nu participase la niciuna din licitații).
A fost salvat în ultima clipă de la tăiere, după un apel telefonic anonim al unui pasager dintr-un tren care trecea pe lângă depou, pentru alte vagoane din acel lot fiind deja prea târziu. După o mobilizare exemplară a primarilor de pe vale, care au strâns fier vechi de pe sate pentru dat la schimb, după un cântar mult decalibrat al Remat-ului, bineînțeles în favoarea lor, și după o cofinanțare din partea fundației Mihai Eminescu Trust, vagonul a ajuns într-un final înapoi la Agnita, după 7 ani de la ultima lui cursă, de data asta pe platforma unui camion”, au mai relatat cei de la Asociația Prietenii Mocăniței.
Începând cu anul 2009, voluntarii asociației s-au apucat de restaurarea lui, însă lucrările s-au finalizat abia acum, cu ajutorul fondurilor europene.

„După 22 de ani de când nu a mai călcat pe aici, vagonul proaspăt recondiționat la atelierele societății Calea Ferată Îngustă din Criscior, Hunedoara, este pus din nou pe șinele de acasă, în gara Cornățel.
Cu un interior refăcut, cu instalație de iluminat, partea de rulare revizuită, instalația de frână automată completată și funcțională, acesta este, la momentul actual, cel mai modern vagon de călători aflat în circulație pe liniile de mocăniță din țară, iar primii călători s-au bucurat de el la cursa de vineri seară, urmați de cei care au ales să admire stelele căzătoare din mocăniță în noaptea de sâmbătă spre duminică.
Vagonul va rămâne în continuare în compunerea garniturii turistice a mocăniței și vă veți putea bucura de el, sau retrăi vremurile în care făceați naveta cu mocănița, conform programului de circulație afișat pe site”, se mai arată în mesajul ONG-ului.

Restaurarea vagonului face parte din proiectul „Un tren pentru Mocăniță”, depus de Asociația Prietenii Mocăniței în parteneriat cu comuna Marpod la GAL Microregiunea Hârtibaciu și finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), implementat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
PNDR este finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală.
Mocănița de pe Valea Hârtibaciului este numită și Mocănița Sibiu-Agnita. Calea ferată îngustă Sibiu-Agnita este de fapt doar jumătate din fosta linie care unea Sighișoara de Sibiu, prin Agnita. Construită între anii 1895-1910, Mocănița a circulat pe întreaga sa lungime până în anul 1965, când sectorul Sighișoara-Agnita s-a desființat, în 2001 închizându-se și restul liniei. Linia a fost restaurată începând cu anul 2007.
Din cei 64 de kilometri de cale ferată de mocăniță de pe Valea Hârtibaciului, până acum au fost repuși în funcțiune de către voluntari cei 7 kilometri dintre gările Hosman și Cornățel, se arată pe site-ul Asociației Prietenii Mocăniței.
ONG-ul organizează regulat curse cu tren diesel, iar ocazional curse cu tren cu abur.
În prezent, se lucrează la prelungirea traseului mocăniței cu încă 2,6 kilometri, de la Hosman până la fosta haltă Fofeldea. Turiștii vor putea parcurge acești kilometri cu ciclo-drezina începând cu anul 2024.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: